... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - 1:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مذاکرات ایران و بحرین برای از سرگیری قریب الوقوع روابط

نماینده مجلس بحرین: می‌توانم بگویم که تلاش‌های خوبی برای بازگشت روابط وجود دارد، بزودی این مسأله نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

سیاست شرق _ منابع خبری از گفت و گوهای دوجانبه ایران و بحرین، جهت عادی سازی روابط خبر می دهند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع بحرینی دوشنبه شب اعلام کرد: در حال حاضر گفت وگوهای مهمی میان بحرین و ایران در سطح دو جانبه برای ازسرگیری روابط دو کشور جریان دارد.

«ممدوح الصالح» نماینده مجلس بحرین هم گفته است: می‌توانم بگویم که تلاش‌های خوبی برای بازگشت روابط وجود دارد، بزودی این مسأله نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

در همین زمینه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در جریان نشست خبری اخیر خود گفت: دیپلماسی نتیجه خود را به خوبی نشان داده است. خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی که این توافق در زمینه‌های مختلف نشان داد و استقبال گسترده‌ای که تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه نشان دادند، نشانگر این است که این تحول مهم دیپلماتیک می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی در مناسبات منطقه‌ای و کشورهای حاضر در این جغرافیا و از جمله بین ایران و دیگر کشورها بگذارد.

کنعانی همچنین درباره روابط ایران و بحرین گفت: روابط ایران و بحرین از این قاعده مستثنی نیست، اراده سیاسی ایران با تأکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و حوزه آسیا، دلیلی بر وجود اراده سیاسی مثبت ایران برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم، این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد.

او همچنین درباره مناسبات ایران و اردن اظهار داشت: گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اردن متوقف نبوده است. در نشست بغداد ۲ شاهد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با پادشاه اردن بودیم. فضای مثبتی که بعد از احیای روابط سیاسی ایران و عربستان شکل گرفته می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روابط با دیگر کشورها از جمله اردن بگذارد و در این زمینه محدودیتی قائل نیستیم. هم رابطه سیاسی بین دو کشور برقرار است و تماس‌ها و گفت‌وگوها در سطوح مختلف برگزار شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر هم گفت که: دو کشور برای هم در منطقه اهمیت قائلند و منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزای ایران و مصر نیاز دارد. آخرین گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که بین مقامات دو کشور انجام شد، در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان پایتخت اردن بود. گفت‌وگوهای کوتاه و در عین حال مثبتی بین وزیر خارجه کشور ما و با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه این اجلاس انجام شد. ما قطعاً در ارتباط با روابط با مصر معتقد به ضرورت برداشتن گام‌های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم. اما در هر صورت، همواره روابط سیاسی بین کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید ببینیم که اراده طرف مقابل در مسیر دوجانبه چیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »