... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ فروردین ۱۴۰۲ - 8:28 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
در پی افزایش تنش در سوریه؛

بایدن: به دنبال درگیری با ایران نیستیم

بایدن: اشتباه نکنید، ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده است برای محافظت از مردم خود، قاطعانه عمل کند.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در اتاوا اعلام کرد که ایالات متحده «به دنبال درگیری با ایران نیست»، این سخنان پس افزایش تنش در سوریه، بین نیروهای مقاومت و آمریکایی ها اظهار شد.

به نقل از الجزیره، بایدن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت: اشتباه نکنید، ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده است برای محافظت از مردم خود قاطعانه عمل کند.

منابع رسانه ای آمریکایی، ادعا کردند که در حملات هوایی آمریکا به پایگاههایی در شرق سوریه و دیرالزور، ۱۴ نفر کشته شدند، ادعایی که هنوز گروههای مقاومت آنرا تایید نکرده اند.

بایدن در اظهاراتی ، ضمن منتسب نمودن حملات در سوریه به گروههای مورد حمایت ایران گفت: «پس از حمله روز پنجشنبه گروه‌های تحت حمایت ایران به نیروهای ما در سوریه، دستورات خود را برای پاسخ سریع دادم».

اظهارات بایدن درباره تشدید تنش ها در سوریه در حالی مطرح شد که شبکه الجزیره قطر، به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گفت که نیروهای آمریکایی در شرق سوریه شامگاه جمعه مورد دو حمله جداگانه موشکی و پهباد انتحاری قرار گرفتند که منجر به مجروح شدن چند سرباز آمریکایی شد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: پیش از ساعت ۲۳ به وقت محلی در سوریه، پایگاه کونوکو نیروهای ائتلاف در دیرالزور (شرق سوریه) مورد حمله موشکی قرار گرفت که منجر به زخمی شدن دو سرباز آمریکایی شد.

این مقام آمریکایی افزود: پایگاه «روستای سبز» در دیرالزور نیز پیش از نیمه شب مورد حمله ۳ پهباد انتحاری قرار گرفت که فقط یکی از آنها به ساختمانی اصابت نمود.

کانال تلگرامی صابرین نیوز خبر داد که این برای سومین بار است که پایگاه آمریکا در طی امروز (جمعه) هدف حمله قرار گرفته است. این کانال اما آمار دقیقی از تعداد راکتهای شلیک شده به پایگاه مذکور منتشر نکرد.

صابرین در عین حال گزارش داد که در این حملات، علاوه بر پایگاه العمر، پایگاه آمریکاییها در «کونیکو» هم هدف چند حمله راکتی قرار گرفته است. ظاهرا آمریکاییها به شدت با عوامل این حملات در حال تبادل آتش هستند. 

منابع محلی هم گفتند که در این حملات، ۲۰ راکت به سمت پایگاه آمریکا در کونیکو شلیک شده است. این حملات باعث آتش‌سوزی مهیبی در داخل پایگاه شده است و چندین نفر هم زخمی شده‌اند.

 این منابع با بیان اینکه ارتش آمریکا هم با حملات توپخانه‌ای، پاسخ این حملات را می‌دهد، خبر دادند که تمامی پایگاههای آمریکا در شرق فرات، هدف حملات راکتی قرار گرفته‌اند. ظاهرا آمریکاییها برخی از مواضع نیروهای مقاومت را در المیادین هدف قرار داده‌اند که جزئیاتی درباره تلفات و خسارات احتمالی منتشر نشده است.

در همین رابطه، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که صبح روز جمعه نیز پایگاه «دهکده سبز» در دیرالزور با ۱۰ موشک هدف قرار گرفت.

رایدر – در یک نشست خبری – افزود که حمله به این پایگاه تلفاتی در میان نیروهای آمریکایی در پی نداشته است.

در همین حال، نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که سیستم اصلی پدافند هوایی در پایگاه ائتلاف در شمال شرق سوریه زمانی که این پایگاه توسط یک پهپا مورد حمله قرار گرفت، به طور کامل فعال نبود.

این روزنامه می افزاید که تحقیقات برای یافتن چرایی کامل نشدن این سامانه و میزان تأثیر آن بر پدافند پایگاه آغاز شده است.

منابع نیویورک تایمز اعلام کردند که مشخص نیست مهاجمان این آسیب‌پذیری را کشف کرده‌اند یا اینکه پهبادها به طور تصادفی ارسال شده است.

سطح تنش در سوریه بین ایالات متحده آمریکا و گروه های مقاومت در ساعات گذشته به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است.

به گفته مقامات نظامی آمریکا ، از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۷۸ حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه با پهپادهای انفجاری، موشک‌ها و خمپاره‌ها انجام شده است.

برخی منابع حضور حدود ۱۵۰۰۰ نیرو از گروه های مقاومت را در استان نفت خیز دیرالزور به ویژه در منطقه بین شهرهای مرزی البوکمال با عراق و دیرالزور تخمین می زنند.

پایگاه ها و مراکزی که نیروهای آمریکایی در آنها حضور دارند در مناطق جنوب شرقی سوریه که پایگاه التنف در آن مستقر شده است و همچنین در شمال شرق این کشور به ویژه در حوالی حسکه و دیرالزور، و مناطق نفت خیز حضور دارند.

برآوردهای ایالات متحده از حضور حدود ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در نواری به طول حدود ۵۵ کیلومتر خبر می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »