... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - 0:06 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
با گذشت ۱۰ ماه از سخنان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ؛

بازنشستگان، همچنان در انتظار همسان سازی حقوق/ وعده ای که به آن عمل نشد!؟/ فیلم

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ، ضمن تاکید بر عملیاتی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان، حتی برای سایر سطوح ، قول پرداخت آن را تا پایان سال ۱۴۰۱ داد، اما با گذشت حدود ۱۰ ماه ، هیچ اقدامی در این خصوص ،صورت نگرفته است.
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی

سیاست شرق _ حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، همواره مسئله پر چالش همه دولت ها و همچنین دغدغه کسانی است که پس از عمری تلاش و پرداخت حق بیمه خود، هم اکنون انتظار دارند تا به پشتوانه حقوق دریافتی از بیمه مربوطه، زندگی عزتمندانه و کم دغدغه ای را داشته باشند.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دقایق پایانی مصاحبه‌ مورخه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ خود، در برنامه صف اول که (ساعت ۲۳) از شبکه خبر پخش شد، در خصوص پرداخت ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان ، ضمن تاکید بر عملیاتی شدن آن حتی برای سایر سطوح ، قول پرداخت آن را تا پایان سال ۱۴۰۱ داد.

مدیرعامل تامین اجتماعی در این مصاحبه، از همسان سازی حقوق برای بازنشستگان سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بعنوان یک «حق» نام برده بود.

وی در پاسخ به مجری برنامه، حتی به اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال ۱۴۰۱ تأکید کرد، اما با گذشت حدود ۱۰ ماه ، هیچ اقدامی در این خصوص ،صورت نگرفته است.

مقدار افزایش حقوق، همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است،کسانی که در سن بالا قرار دارند و با بیماری ها و مشکلات مختلفی ، دست و پنجه نرم می کنند، زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقوق آنها، نسبت به مبالغ پرداختی طی سال های اشتغالشان، مناسب و متناسب نیست و در مقابل نرخ تورم و افزایش قیمت ها، بسیار ناچیز است.

از این رو، همسان سازی حقوق بازنشستگان از مسایل مهمی است که بازنشستگان همواره و در ابتدای هر سال، نسبت به آن حساسیت و دغدغه دارند؛ یعنی اینکه حقوق فردی که در گروه شغلی خود حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد نزدیک تر شود.

اما مسئله مهم در این بین، عدم اجرای قانون همسان سازی، برای بازنشستگان ۱۴۰۰ است، که بعد از گذشت حدود ده ماه، هنوز اجرایی نشده و بازنشستگان در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوقشان هستند.

طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار، می‌بایست هر ساله نسبت به تعیین مبلغ حداقل دستمزد برخی از اقدامات و شرایط لازم را اجرا نماید. شورای مذکور باید درصد تورمی را که از طرف مراجع رسمی و بانک مرکزی اعلام می‌شود را کاملا در نظر بگیرد و طبق آن حقوق را افزایش دهد.

این درحالی است که، طی این مدت ، بازنشستگان ، نمایندگان کارگران و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز، با روش های مختلف، خواسته خود را به سمع مسئولین مربوطه رساندند و خواهان پرداخت مابه التفاوت متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شدند.

با این حال، این سازمان تامین اجتماعی است که باید تکلیف پرداخت ۲۵درصد باقیمانده همسازی را مشخص کند و قشر بازنشسته را از بلاتکلیفی و فشار مضاعف اقتصادی موجود خارج نماید.

شاید اگر، دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد، اعتبار برای اجرای باقیمانده‌ی متناسب‌سازی فراهم شود و سازمان تامین اجتماعی بتواند آن را اجرایی کند و حتی مابه‌التفاوت ماه‌های سپری شده از سال گذشته را به بازنشستگان بپردازد.

اما نکته طنز و غیرقابل باور، دریافتی برخی بازنشستگان است، که علیرغم پرداخت ۱۲ ماه حق بیمه بیشتر نسبت به همقطاران بازنشسته خود در سال قبل، دریافتی کمتری نسبت به آنها دارند!

مسئله ای غیر منطقی و در عین حال نقض، که موجب فشار روحی و روانی بیشتری بر این گروه از بازنشستگان شده است، تا با مشکلات پیش روی خود، همچنان منتظر تصمیم سازمان تامین اجتماعی ، در این رابطه و اجرایی شدن همسان سازی حقوقشان باشند، وعده ای که می تواند با همراهی دولت و سازمان تامین اجتماعی و اجرایی شدن آن، بخشی از هزینه های زندگی بازنشستگان را را تامین و از بار مشکلات آنها بکاهد.

لینک مصاحبه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در برنامه« صف اول» ۱۶خرداد ۱۴۰۱ :

https://telewebion.com/episode/0x28b39c9

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »