... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - 4:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری چین در ذخایر لیتیوم افغانستان

مسئولان و نمایندگان شرکت چینی گوچین در دیدار با شهاب الدین دلاور، سرپرست این وزارتخانه در کابل، علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان ابراز کرده‌اند.

سیاست شرق _ نمایندگان یک شرکت چینی در دیدار با سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان، از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان خبر دادند.

به نقل از آناتولی ترکیه، وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان افغانستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مسئولان و نمایندگان شرکت چینی گوچین در دیدار با شهاب الدین دلاور، سرپرست این وزارتخانه در کابل، علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان ابراز کرده‌اند.

بر اساس این اطلاعیه، سرمایه‌گذاری مذکور ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و یک میلیون شغل غیرمستقیم در کشور ایجاد می‌کند. این شرکت طی هفت ماه گذرگاه سالنگ را تعمیر و یک تونل دیگر را حفر خواهد کرد.

این شرکت همچنین تاکید کرده که فرآیند ذخایر لیتیوم در داخل افغانستان انجام می‌شود و برای فرآوری آن جاده کومار و لغمان آسفالت و یک نیروگاه برق آبی ساخته می‌شود.

در ماه ژانویه، وزارت معادن و پترولیم طالبان قرارداد استخراج میدان نفتی آمو را با شرکت چینی مرکز تحقیقات اقتصاد و اطلاعات نفت چین امضا کرد که سهم افغانستان ۲۰ درصد بوده و در آینده به ۷۵ درصد خواهد رسید.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، چین نفوذ خود را از طریق روابط اقتصادی با رژیم فعلی افزایش داده است.

بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌ها، شرکت‌های چینی مدت‌ها در آرزوی دسترسی به ذخایر غنی و گسترده لیتیوم افغانستان بوده‌اند که ارزش آن بیش از یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »