... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 7:39 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست چهارجانبه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه برگزار شد

سیاست شرق _ وزرای دفاع و روسای اطلاعات چهارکشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روز سه‌شنبه مذاکراتی را انجام دادند که بخشی از تلاش‌ها برای بازسازی روابط ترکیه و سوریه پس از سال‌ها خصومت در جریان جنگ سوریه است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه عضو ائتلاف ناتو و طی جنگ سوریه از مخالفان سیاسی و مسلح بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در طول جنگ داخلی ۱۲ ساله حمایت کرده و نیروهای خود را همچنان در شمال این کشور حفظ کرده است.

بنا به همین گزارش، مسکو متحد اصلی سوریه است و آشتی با آنکارا را تشویق کرده است، اما دمشق خواستار خروج کامل نیروهای ترکیه برای احیای روابط است.

وزیران دفاع ترکیه و روسیه در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند، در مذاکرات مسکو، وزرا و روسای سرویس‌های اطلاعاتی درباره تقویت امنیت در سوریه و عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است که هر چهار کشور بر تمایل خود برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و نیاز به تشدید تلاش ها برای بازگشت سریع آوارگان سوری به کشورشان تاکید کردند.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که در این مذاکرات خروج نیروهای ترکیه از سوریه در کنار افتتاح بزرگراه راهبردی M4 که راه را برای احیای تجارت سوریه با کشورهای همسایه هموار می کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزرای دفاع سوریه و ترکیه پیش از این در ماه دسامبر در مسکو گفت‌وگو کردند که بالاترین سطح دیدار مقامات دو کشور از زمان آغاز جنگ بود.

وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته گفت که نشست وزرای خارجه چهار کشور که بر اساس مذاکرات دسامبر خواهد بود، ممکن است در اوایل ماه مه برگزار شود، اما او بعدا گفت که به دلیل عدم توافق طرفین در مورد تاریخ دقیق، به تعویق افتاد.

مقامات سوری بارها گفته‌اند که هرگونه اقدام به سمت عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا، تنها پس از موافقت ترکیه با خروج هزاران نیرویی که در شمال غرب تحت کنترل شورشیان مستقر کرده است، انجام می‌شود.

با این حال، این نشست و بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی، می تواند زمینه بازگشت ثبات و عادی سازی تدریجی روابط دمشق و سایر کشورها را موجب شود.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »