... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 8:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش آمریکا به توقیف یک نفتکش توسط ایران در دریای عمان

این نفتکش با پرچم جزایر مارشال و در خلیج عمان پس از برخورد با یک قایق ایرانی( در خلیج فارس) که منجر به زخمی شدن و مفقودشدن چند خدمه شد، توقیف کرده است.

سیاست شرق _ نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در آب های بین المللی در دریای عمان توقیف کرد.

به نقل از رویترز، بنا به اظهار نیروی دریایی ایالات متحده، این نفتکش حامل نفت خام سوئزمکس است که توسط شرکت بزرگ نفتی شورون اجاره شده بود و آخرین بار در کویت پهلو گرفته بود.داده های ردیابی کشتی نشان داد مقصد کشتی بندر هیوستون در خلیج مکزیک آمریکا ذکر شده است.

این نفتکش با پرچم جزایر مارشال و در خلیج عمان پس از برخورد با یک قایق ایرانی( در خلیج فارس) که منجر به زخمی شدن و مفقودشدن چند خدمه شد، توقیف کرده است.

در همین رابطه، بیانیه ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دو تن از خدمه قایق مفقود شده و تعدادی نیز به دلیل برخورد کشتی با قایق مجروح شدند».

در همین رابطه، نیروی دریایی آمریکا بدون توجه به رفتار غیر حرفه ای نفت کش مورد نظر در عدم کمک به سرنشینان قایق ایرانی، با بیان اینکه ایران در دو سال گذشته به طور غیرقانونی حداقل پنج کشتی تجاری را در منطقه میانه توقیف کرده است، مدعی شد: «تداوم آزار و اذیت ایران برای کشتی‌ها و مداخله در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است».

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد، یک نقطه تنگه باریک بین ایران و عمان است.

از سویی دیگر، خبرگزاری فارس گزارش داد، یک فروند کشتی متخلف ناشناس که شب گذشته در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد.

این اقدام نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی تصادم این کشتی با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس صورت گرفت.

گفته می‌شود این تصادم به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه شناور ایرانی شده اما این کشتی بر خلاف مقرررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس نمود.

 بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

آسوشیتدپرس نوشته مدیر این کشتی که یک شرکت‌ ترکیه‌ای است به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »