... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 7:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفر امیرعبداللهیان به لبنان

امیرعبداللهیان: امنیت و پیشرفت لبنان را امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران، که در صدر هیاتی به بیروت سفر کرده است، امروز جمعه، با مقامات لبنانی، دیدار و گفت وگو کرد.

به نقل از فارس، دیدارهای امیرعبداللهیان در روز جمعه با ملاقاتش با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان آغاز شد و پس از این ملاقات دو وزیر خارجه در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهایشان پرداختند. وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای لبنانی ضمن تأکید بر حمایت از ثبات لبنان، از همه طرف‌های لبنانی برای گفت‌وگو به منظور تکمیل روند سیاسی در این کشور دعوت کرد.

بوحبیب وزیر خارجه لبنان در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان با بیان اینکه لبنان بر ثبات ایران تأکید دارد، گفت که این کشور برای استفاده از کمک‌های ایران، با فشارها و موانع خارجی مواجه است.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست گفت: امنیت و پیشرفت لبنان را امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت از مقاومت در لبنان و فلسطین در مقابل تهدیدات و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت کرد که در مسیر گفت‌وگو نسبت به تعیین رئیس جمهور اقدام کنند و افزود: معتقدیم جریان‌های سیاسی لبنان از تجربه و شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور در کوتاه ترین زمان برخوردارند.

وزیر خارجه ایران همچنین ضمن ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه، از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. وزیر امور خارجه در دیدار نخاله گفت: جمهوری اسلامی ایران همه جا با صدای بلند اعلام کرده و می‌کند که از آرمان فلسطین و آزادی کامل آن حمایت کرده و هیچ ترسی از بیان آن ندارد.

دیدار با نخست وزیر لبنان

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی پس از آن به دیدار «نجیب میقاتی»، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان رفت. وزیر امور خارجه در دیدار با نجیب میقاتی گفت: قصد دخالت در امور داخلی لبنان‌ را نداریم، اما هر کمکی نیاز باشد، آماده حمایت از لبنان هستیم. دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز از دیگر ملاقات‌های امیرعبداللهیان در این سفر بود. رئیس مجلس لبنان در دیدار امیرعبداللهیان با اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از هیچ کمکی به لبنان دریغ نکرده، از حمایت‌های ایران از این کشور قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه شب گذشته و در بدو ورود به لبنان در روضه الشهیدین بیروت حضور یافت و گفت که ایده‌ها و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان داریم که در دیدار با مقامات این کشور مطرح خواهیم کرد.

رسانه‌های لبنانی پیش از این با انتشار خبر این سفر اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران در این سفر قرار است با «نبیه بری» رئیس پارلمان، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور هم دیدار کند.

این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی وزارت خارجه است. 

پایان پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »