... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 9:11 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بورل: همکاری تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شتاب گرفته است

جوسپ بورل، روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود که در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و آژانس تاکید کرده است.

سیاست شرق _ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران خبر داد و گفت که همکاری تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شتاب گرفته است.

جوسپ بورل، روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود که در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و آژانس تاکید کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از پیام توئیتری خود، ضمن اظهارات مواخله‌جویانه در امور داخلی ایران، مدعی مشارکت نظامی تهران در همراهی با مسکو در جنگ اوکراین شد.

وی در همین پیوند، اجرای حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال را محکوم کرد و همچنین خواستار توقف حکم اعدام :جمشید شارمهد» سرکرده گروهک تروریستی «تندر» شد.

بورل در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک، همچنین ایران را به ابزارسازی از اتباع اتحادیه اروپا متهم کرد. این مقام اروپایی همچنین با تکرار اتهامات مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین، خواستار توقف حمایت تهران از مسکو شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

ادعای بی‌اساس و بدون مدرک مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین درحالی از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تکرار می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی و سپس انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین به روسیه را برای استفاده در این جنگ را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده در این زمینه را رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است و حتی خواهان نشست مشترک با مقامات اوکراینی در این رابطه شد، ولی این نشست هیچوقت از سوی کی یف، موافقت نشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »