... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 3:09 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توافق گروههای درگیر سودان و امضای «بیانیه جده»

مکانیسم سه جانبه متشکل از سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و IGAD، از امضای بیانیه جده توسط ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع استقبال کردند و امضای اعلامیه جده را گامی مهم برای حفاظت از غیرنظامیان و حفظ کرامت آنها دانستند.

سیاست شرق _ سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و گروههای داخلی سودان از امضای توافقنامه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در جده استقبال کردند و خواستار آن شدند که این نقطه آغازی برای توقف دائمی درگیری‌ها باشد.

به نقل از الجزیره، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این توئیتی گفت: توافقنامه امضا شده در جده بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به عنوان اولین گام خواهد بود و گام های دیگری را دنبال می کند.

وی – در توییتی – اضافه کرد که مهمترین چیز، پایبندی به آنچه توافق شده است، تاکید کرد که پادشاهی تا بازگشت امنیت و ثبات به سودان و مردم آن تلاش خواهد کرد.

مکانیسم سه جانبه متشکل از سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و IGAD ( سازمانی همکاری منطقه ای شامل کشورهای جیبوتی، اریتره، اتیوپی، کنیا، سومالی، سودان جنوبی، سودان و اوگاندا می شود ) از امضای بیانیه جده توسط ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع استقبال کردند و امضای اعلامیه جده را گامی مهم برای حفاظت از غیرنظامیان و حفظ کرامت آنها دانستند.

وولکر پرتز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان، امروز جمعه، نسبت به احتمال آتش بس میانجیگران در سودان طی چند روز آینده ابراز خوش بینی کرد و گفت که از یکی از دو طرف تضمین هایی دریافت کرده است که آنها به مذاکره در عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه صبح جمعه با یکی از طرفین گفتگو کرده است، به خبرنگاران در ژنو گفت: فکر می‌کنم مهمترین عنصر این تفاهم که دیشب امضا شد، تعهد دو طرف به ادامه مذاکرات است.

وی با اشاره به اینکه اصرار دو طرف بر توانایی خود برای پیروزی در این نبرد، دلیل عدم دستیابی به توافق آتش‌بس تاکنون است، افزود: «انتظار دارم مذاکرات امروز یا فردا به آتش‌بس از سر گرفته شود.» “

پرتز گفت که هر دو طرف درگیری در سودان اکنون دریافته اند که پیروزی به سرعت به دست نخواهد آمد.

در همین رابطه، گروههای مختلف سودان و سازمان های بشردوستانه، از توافق امضا شده بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در جده استقبال کردند.

ارتش و پشتیبانی سریع

به نوبه خود، یک منبع در نیروهای مسلح سودان به الجزیره گفت که ارتش به بیانیه جده متعهد است، با توجه به اینکه از غیرنظامیان محافظت می کند، چیزی که نیروهای مسلح در تمام مراحل عملیات نظامی پیش بینی کرده بودند.

این منبع افزود که اعلامیه جده هیچ گونه توقف جنگ را تصریح نکرده است، و تصریح کرد که آنها در نیروهای مسلح انتظار ندارند که شبه نظامیان پشتیبانی سریع به مفاد این اعلامیه پاسخ دهند.

به نوبه خود، یک منبع در نیروهای پشتیبانی سریع به الجزیره گفت که هیأت آنها در مذاکرات جده مجموعه ای از خواسته ها را ارائه کرد، از جمله بازسازی و اصلاح بخش نظامی و امنیتی، حذف ارتش از سیاست، برچیدن عناصر رژیم سابق، و امضای توقف دائمی خصومت ها.

این منبع افزود: این خواسته ها شامل عدم استفاده از نهادها و منابع دولتی در درگیری های سیاسی و نظامی، ممنوعیت استفاده از ارتش و هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی سودان و لزوم دستیابی به توافقی جامع است که به ریشه های بحران پایان دهد.

اعلامیه جده

در بیانیه جده که با همکاری عربستان سعودی و آمریکا امضا شد، دو طرف توافق کردند که به حاکمیت سودان پایبند بوده و وحدت آن را حفظ کنند.

آنها همچنین توافق کردند که منافع و امنیت مردم سودان یک اولویت اصلی است و بر تعهد خود به حفاظت از غیرنظامیان در همه حال، تسهیل عبور و مرور امن برای آنها برای خروج از مناطق درگیری و خودداری از هرگونه حمله به آنها، تاکید کردند.

اعلامیه جده متضمن تعهد دو طرف به احترام و حفاظت از کلیه امکانات خصوصی و عمومی مانند تأسیسات پزشکی، تأسیسات آب و برق، و خودداری از ربودن و بازداشت خودسرانه غیرنظامیان و عدم استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی است. این بیانیه، علاوه بر تضمین عدم استفاده از ایست های بازرسی بر خلاف اصل آزادی تردد نیز تاکید دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »