... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 8:17 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

وزیر خارجه الجزایری الاصل بلژیک، کیست؟

حاجه لحبیب در ۲۱ ژوئن ۱۹۷٠ در یک خانواده الجزایری و در شهر بوسو بلژیک به دنیا آمد و در یک سال اخیر وی بر برنامه اعلام بروکسل (پایتخت بلژیک) به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲٠۳٠ متمرکز بود.

سیاست شرق _ او زنی است که زمام وزارت امورخارجه کشوری را بر عهده دارد و شخصیتی با محبوبیت بالاست.  یک گزینه “جسورانه” از زنان با پیشینه مسلمان، که سابقه فعالیت در خاورمیانه و دارای افکاری آزاد در پیوند با سایر ملل و انتقاد از نقض حقوق بشر را نیز در کارنامه خود دارد.

پس از آنکه، خانم “صوفی ویلمز”، به دلیل بیماری همسرش استعفای خود را به پادشاه بلژیک( فیلیپ) تسلیم کرد و از جولای ۲٠۲۲، از سمت وزارت امورخارجه بلژیک کناره گیری کرد، رئیس حزب لیبرال فرانسوی زبان بلژیک، خانم “حاجه لحبیب” ۵۲ ساله، روزنامه نگار الجزایری اصل متولد بلژیک را به عنوان وزیر خارجه این کشور در کابینه معرفی کرد.

انتخاب خانم حاجه(حاجا) لحبیب از طرف رئیس حزب اصلاح طلب بلژیک به عنوان یک اتفاق شگفت آور شناخته شد، زیرا او هیچ سابقه اجرایی سیاسی نداشت؛ وی به مدت ۲٠ سال به عنوان خبرنگار و گوینده در رادیو فرانسوی زبان “آر تی بی اف” بلژیک کار می کرد.

حاجه لحبیب در ۲۱ ژوئن ۱۹۷٠ در یک خانواده الزیاره و با پدر و مادری مسلمان، در شهر بوسو بلژیک به دنیا آمده بود که پدرش کارگر معدن و زندگی سختی را تجربه کرده بود.

خانم لهبیب در حالی که برای اولین بار با همکاران جدید خود در اتحادیه اروپا ملاقات کرد، با وزیران دیگر سلفی گرفت.

خانم حاجه لحبیب در واکنش به این انتخاب گفت: دارای تجربه کار سیاسی نیستم اما منطقه را می شناسم. به عنوان یک خبرنگار، در میدان بودم. زمان آن رسیده است که در سیاست، تغییر ایجاد شود.
رئیس حزب لیبرال بلژیک دلیل انتخاب حاجه لحبیب برای این سمت را اینگونه توضیح داد: “ویژگی هایی که از او می شناسیم؛ می توانستیم گزینه های محافظه کارانه تری داشته باشیم اما باید بتوانیم سیاست را به محیطی تبدیل کنیم که بسته نباشد”.

اگرچه خانم لهبیب هیچ تجربه سیاسی ندارد، اما ژرژ لوئیس بوشز، رهبر جنبش اصلاح طلب بلژیک، گفت که او به این دلیل منصوب شده است که این کشور “نیازمند کسی است که از قبل از امور بین المللی مطلع باشد”.

حاجه لهبیب با جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در اولین نشست اتحادیه اروپا در بروکسل. 
خبرگزاری فرانسه

او همچنین گفت: «بسیاری از همشهریان ما او را از اخبار تلویزیون می شناسند.  او تجربه بسیار گسترده‌ ای دارد، زیرا او در بسیاری از محیط‌های بین‌المللی، چه در خاورمیانه و چه در افغانستان، پوشش انتخابات خارجی، به عنوان مثال در ایالات متحده، و حملات تروریستی در سراسر جهان را داشته است.»

حجه لحبیب ۵۲ ساله روزنامه نگار و عضو حزب لیبرال فرانسوی زبان بلژیک است، بلژیک دارای دو زبان رسمی هلندی و فرانسوی است.

او متولد ۱۹۷٠ در شهر «بوسو در منطقه «هینو» بلژیک اما بزرگ شده در یک خانواده الجزایری شهر بروکسل است. وی در دانشگاه آزاد بروکسل، روزنامه نگاری تحصیل کرد و بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ در دانشکده روزنامه نگاری این دانشگاه فعالیت داشت.

سپس بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ در شبکه RTL-TVI فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۷ در رسانه RTBF به عنوان خبرنگار فعالیت خود را آغاز و تا سال ۲٠۱۹ در این رسانه فعال بود. از سال ۲٠۲٠ تا ۲٠۲۲ نیز به عنوان مدیر روابط عمومی به فعالیت پرداخت.

او همچنین در موسسه Solidaris International  کار کرده که ماموریت آن تقویت دموکراسی و بهبود حقوق اجتماعی و اقتصادی در افریقا و آمریکای لاتین و خاورمیانه اعلام شده است. در سال ۲٠۱٠ هم از سوی اتحادیه اروپا به عنوان سفیر سال ۲٠۱٠ اروپا در زمینه مبارزه با فقر و به حاشیه راندن اجتماعی انتخاب شد.

حاجه در دوره فعالیت روزنامه نگاری اش گزارش هایی از مناطق جنگی به ویزه خاورمیانه و افغانستان تولید و منتشر کرد. در سال ۲٠٠۷ او فیلم مستندی درباره سرنوشت زنان در افغانستان تولید کرد که برنده جایزه اتحادیه اروپایی شد.

حاجه لحبیب می گوید: من نه چپ هستم، نه راست، بلکه اساساً آزادم. 

او در ماه مه ۲٠۱۳، فینال مسابقه ملکه الیزابت را گزارش کرد ، اما او به صراحت از ذکر اسرائیلی بودن برنده مسابقات خودداری کرد. 

حاجه لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک، در گفتگو با جیانی اینفانتینو

وزیر خارجه بلژیک، همچنین در جریان مسابقات جام جهانی ۲٠۲۲ قطر به این کشور سفر کرد و با رئیس فیفا نیز دیدار داشت، او قبلاً اعلام کرده بود که حقوق بشر در این کشور خلیج فارس را محکوم خواهد کرد. او حتی بازوبندی را، در این رابطه استفاده نمود و با این اقدام خود به فیفا ضربه وارد کرد. 

لحبیب در ژوئیه ۲٠۲۱ از کریمه مورد مناقشه سیاسی بین روسیه و اوکراین بازدید کرد . اما نگفت که دقیقا چگونه به آنجا سفر کرده است. او به جشنواره “ارزش های جهانی” که توسط تئاتر درام روسی آکادمیک سواستوپل به نام لوناچارسکی و توسط کاترینا تیخونوا، دختر ولادیمیر پوتین، در ۲۳ تا ۲۵ جولای برگزار شد، رفت. او در اینستاگرام قطعاتی از اجرای رقص جشنواره را منتشر کرد. پس از سفر، RTBF از او پرسیدآیا او از روسیه یا اوکراین برمی گشت. لهبیب به وضوح پاسخ نداد، اما گفت: برای ورود به فرودگاه سیمفروپل، به ویزای روسیه نیاز دارید. 

با این حال در ۲۶ نوامبر ۲٠۲۲، لحبیب علیرغم مخالفت های اولیه دولت اوکراین، از کی یف بازدید کرد.

بلژیک معمولاً خود را واسطه اجماع در اتحادیه اروپا می بیند و از تجربه تلاش برای گرد هم آوردن یک کشور چند زبانه استفاده می کند و یکی از وظایف خانم لهبیب آماده شدن برای ریاست بلژیک بر این اتحادیه در سال ۲٠۲۴ خواهد بود.

هروه ژارارد، نویسنده و مدرس، رئیس سابق نمایشگاه کتاب بروکسل، می گوید:«هاجا هرگز محاسبه گر نبود، و تقلب نمی کند.»…«ظرافت قلب و روح، بردباری، احترام به همه تفاوت‌ها، فرهنگ و سرزندگی روح، ممکن است همه این ویژگی‌ها باشد. در یک محیط سیاسی که در آن همه شلیک ها مجاز است، تغییر نکند. اما من مطمئنم که هاجا از قدرت شخصیتی برخوردار است تا در برابر تمام حملاتی که می تواند او را تحریف کند، مقاومت کند»

حاجه لحبیب معتقد است: وضعیت جهان امروز، وضعیتی است که ما را فراتر از منافع و شکاف های سنتی خود فرا می خواند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »