... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 7:08 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پاسخ طالبان به اخطار رئیس جمهور ایران: اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان‌آور می‌دانیم!

طالبان افغانستان: اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد!

سیاست شرق _ در پی اخطار سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به طالبان افغانستان، در خصوص حقابه ایران از رودخانه هیرمند، مقامات حکومت طالبان افغانستان، طی بیانیه ای به آن واکنش نشان دادند.

ذبیح‌الله مجاهد، سرپرست وزارت امورخارجه حکومت طالبان، در بیانیه‌ای که در صفحه توییتر او نیز منتشر شد، گفته است که« اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.»

او همچنین مدعی شد که «مقامات ایرانی، معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن، با الفاظ مناسب خواست شان را مطرح کنند!!»

در بیانیه وزارت خارجه طالبان افغانستان آمده است که روز گذشته رئیس جمهور ایران در مورد آب هلمند یک سلسله اظهارات داشت که وضاحت(توضیح) ما در مورد آن قرار ذیل است.

موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضاء رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید.

از این که در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می برند و آب کافی وجود ندارد.

در این بیانیه، طالبان مدعی شد:«در چنین وضعیت خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان‌آور می‌دانیم!»

امارت اسلامی طالبان افغانستان همچنین مدعی شدکه « مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست شان را مطرح کنند. اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.»

در ادامه این بیانیه آمده است:«امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازیم و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد. این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.»

اظهارات وزیر انرژی و آب حکومت طالبان

از سویی دیگر، وزیر انرژی و آب حکومت طالبان نیز گفته است که« آب و هر موضوع دیگری باید با تفاهم و راه های دیپلماتیک حل شود و به قول او «حرف های تحریک آمیز نباید از سوی هیچکس زده شود.»

او گفت که حکومت طالبان به توافق محمد ظاهر پادشاه پیشین افغانستان با ایران پایبند است و نمی خواهد کشور همسایه آسیب ببیند، اما به گفته او، طرف مقابل نیز باید شرایط و خشکسالی را درک کند.

وزیر انرژی و آب حکومت طالبان می گوید که «آنها آماده اند تا کارشناسان ایرانی به افغانستان بیایند و سطح آب را از نزدیک بررسی کنند.»

این اظهارات مقام طالبان در حالی است که با بروز خشکسالی طی سالهای گذشته در منطقه سیستان و بلوچستان و عدم جاری نمودن آب از سوی افغانستان به سمت ایران، مقامات ایرانی، به دفعات و طی تماس های تلفنی و ملاقات های حضوری، نسبت به انجام تعهدات طرف افغانستانی در این خصوص، تذکر و خواهان رهاسازی آب به سمت سیستان و بلوچستان، طبق توافقات بین دو کشور شده است.

همچنین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در جریان سفر روز پنجشنبه خود به سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد:«می‌خواهم به حاکمان افغانستان بگویم که این سخنان بنده را امر عادی تلقی نکنند. ، بسیار جدی به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.»

معاهده آب میان افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ میان موسی شفیق و امیرعباس هویدا، نخست وزیران وقت دو کشورامضا شد که بر اساس آن، سالانه حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از هیرمند به ایران تعلق خواهد گرفت.

افغانستان دارای ۷۵ میلیارد مترمکعب منابع آب شیرین تجدیدپذیر در سال است که ۵۷ میلیارد مترمکعب آن را آب‌های سرزمینی و ۱۸ میلیارد مترمکعب آن را آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌دهد.

این کشور همچنین دارای چندین صد رود کوچک و بیشتر از ۲۵ دریای بزرگ است؛ مهم‌ترین رودهای افغانستان که از کنار دشت‌های پهناور می‌گذرد عبارتند از آمودریا، رود هیرمند، رود کابل، دریای اندراب یا قندوز، هریرود و رود مرغاب می‌باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »