... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 11:24 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آغاز نشست کمیته دائمی همکاری اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی در آنکارا

حسین ابراهیم طه: اگرچه اواسط سال 2022، کشورهای جهان به آرامی شروع به کنترل این همه‌گیری کردند اما جنگ اوکراین و روسیه و تحریم‌های بعدی، منجر به تضعیف رشد اقتصاد جهانی شد.

سیاست شرق _ سی و نهمین نشست کمیته دائمی همکاری اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی در پایتخت ترکیه آغاز شد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، حسین ابراهیم طاها، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در پیامی که برای این نشست ارسال کرد، با زلزله‌زدگان ترکیه با کانون قهرمان‌ماراش ابراز همدردی کرد.

وی در این پیام با بیان اینکه همه‌گیری کرونا و تدابیر اتخاذ شده پس از آن باعث کاهش بی‌سابقه فعالیت‌های اقتصادی در مقیاس جهانی شد، گفت: اگرچه اواسط سال ۲۰۲۲، کشورهای جهان به آرامی شروع به کنترل این همه‌گیری کردند اما جنگ اوکراین و روسیه و تحریم‌های بعدی، منجر به تضعیف رشد اقتصاد جهانی شد.

طاها همچنین افزود: این تحریم‌ها و جنگ پیامدهایی هم برای هر دو کشور و هم کشورهای جهان به ‌یژه در کشورهایی که روابط نزدیک اقتصادی داشتند، دنبال داشت. به دلیل جنگ، سیستم تامین مواد غذایی دچار اختلال شد. امنیت غذایی بسیاری از کشورهای همکاری اسلامی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برآوردهای بانک جهانی، این بحران ۷۵ تا ۹۵ میلیون نفر دیگر را به سمت فقر شدید سوق خواهد داد، تاکید کرد:

ما در حال تلاش برای حمایت از بهبود شرایط اقتصادی و افزایش همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو هستیم. جلسات متعددی برای این منظور برگزار کرده و خواهیم کرد. در این راستا، در قطر جلسه‌ای در مورد امنیت غذایی و توسعه کشاورزی برگزار شد. دومین نشست ما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ در سطح وزرای کار برگزار خواهد شد. در دوره پساکرونا، جلساتی در سطح وزرا برای حمایت از حوزه‌های کشاورزی، امنیت غذایی و اشتغال ترتیب داده خواهد شد. کشورهای عضو به هجدهمین نمایشگاه تجاری سازمان همکاری اسلامی دعوت شده‌اند. در نوامبر ۲۰۲۳، سومین نمایشگاه گردشگری نیز در قطر برگزار می‌شود.

سعید البریدی، رئیس اداره توسعه ملی و منطقه‌ای وزارت تجارت و صنعت قطر نیز در این نشست بر ضرورت تقویت همکاری‌ها و مبارزه با مشکلات مشترک تاکید کرد.

وی با تاکید بر تلاش‌های فشرده ترکیه برای تحقق پروژه‌های در این حوزه، تصریح کرد: ترکیه در راه رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۲۵ گام‌های مستحکمی برمی‌دارد. وقتی صحبت از همکاری به میان می‌آید، یعنی حمایت همه‌جانبه و فشرده. دبیرخانه‌های ذیربط شبانه روز برای رسیدن به اهداف ۲۰۲۵ تلاش خواهند کرد.

گفتنی است نامزدی ترکیه برای میزبانی از پنجاه و یکمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که قرار است سال ۲۰۲۵ برگزار شود؛ در بیانیه اسلام آباد ثبت شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »