... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - 9:52 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تنش در روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل یک بنای یادبود

مولود چاووش اوغلو: «نصب آن بنا برای ترکیه قابل قبول نیست. اگر ارمنستان اشتباه خود را اصلاح نکند، اقداماتی علیه این کشور انجام خواهیم داد».

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه ترکیه، به دلیل نصب یک بنای یادبود در پایتخت ارمنستان، این کشور را تهدید کرد.

به نقل از «نیوز آرمنیا»، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: نصب آن بنا، برای ترکیه قابل قبول نیست. اگر ارمنستان اشتباه خود را اصلاح نکند، اقداماتی علیه این کشور انجام خواهیم داد.

بنا به گزارش رسانه های ارمنستانی،این بنای یادبود، برای یادآوری عملیات «نمسیس»، در ایروان نصب شده است.

بنای یادبود جدید که ۱۳ اردیبهشت ماه (۳مه) در پایتخت ایروان رونمایی شد، یادآور عملیات نمسیس است، برنامه ای که در دهه ۱۹۱٠ برای ترور کسانی که مسئول نسل کشی ارامنه در جنگ جهانی اول بودند، شکل گرفت و هفت نفر از جمله طلعت پاشا، یکی از اعضای سازمان ترک های جوان در امپراتوری عثمانی کشته شد.

ترکیه، پس از رونمایی ارمنستان از این بنای یادبود، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای ارمنستانی که به کشورهای ثالث پرواز می‌کنند و یا از آن خارج می‌شوند، بسته است.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل آنچه کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی عنوان شده، همواره تحت تنش بوده است؛ ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است و  ترکیه به شدت آن را رد می‌کند.

در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

 وزیر خارجه ترکیه چندی پیش گفته بود، کشورش از هر زمینه‌ای برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان استقبال می‌کند. چاوش اوغلو در نشست وزاری خارجه کشورهای تُرک‌زبان گفت حاضر است از هر زمینه‌ای برای دیدار با مقامات ارمنستان و گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط دو کشور استفاده کند.

مقامات ارشد ارمنستان نیز گفته بودند، ایروان همیشه موافق برقراری «روابط بدون پیش شرط» با ترکیه بوده است.

پایان پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »