... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - 11:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در رابطه با ایران

شورای همکاری خلیج خواستار مطرح‌شدن تمامی مسائل امنیتی در مذاکرات هسته‌ای با ایران شد.

سیاست شرق _ شورای همکاری خلیج فارس بعد از ظهر روز یکشنبه، درباره جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات لغو تحریم‌ها بیانیه ای منتشر کرد.

به نقل از العربیه، وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یکصد و پنجاه و ششمین نشست خود را یکشنبه در مقر دبیرخانه این شورا به ریاست بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان و رئیس این نشست برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه، شورای وزیران، تصمیمات شورای عالی را در چهل و سومین اجلاس خود در خصوص روابط با جمهوری اسلامی ایران و مبانی اساسی تقویت روابط با آن از طریق پایبندی کامل به اصول حسن همجواری، احترام متقابل، پذیرش هنجارها، قوانین و منشورهای بین‌المللی، مورد تاکید قرار داد.

در این بیانیه آمده است که عدم مداخله در امور داخلی، حل‌وفصل اختلافات از طرق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوی مستقیم، عدم استفاده از زور و تهدید و هر چیزی که ضامن حفظ مبانی امنیت، ثبات و صلح در منطقه باشد نیز از دیگر اصول مناسبات با ایران است.

در بیانیه این شورا با تاکید بر آمادگی کشورهای شورای همکاری خلیج برای همکاری و تعامل موثر با این پرونده، لزوم مشارکت این شورا در مذاکرات، گفت‌وگوها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یادآوری شده است.

در این بیانیه آمده است: «مذاکرات علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، باید همه مسائل و نگرانی‌های امنیتی کشورهای عرب خلیج فارس را شامل شود، به گونه‌ای که اهداف و منافع مشترک در چارچوب احترام به حاکمیت، سیاست‌های حسن‌همجواری و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در راستای تضمین تقویت و امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی را در بر بگیرد.»

شورای همکاری خلیج در ادامه این بیانیه بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و آبراه‌های منطقه و مقابله با هرگونه تهدید احتمالی علیه خطوط کشتیرانی، تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی در کشورهای شورای همکاری تاکید کرد.

شورای همکاری خلیج، در این بیانیه، خواستار عدم تجاوز از سطح غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز و پایبندی تهران به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

همچنین، شورای همکاری ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت خود در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت مطرح‌شدن تمامی مسائل امنیتی در مذاکرات مذکور، لزوم مقابله با هرگونه تهدید علیه کشتیرانی و تاسیسات نفتی را خاطرنشان کرد.

به گزارش سیاست شرق، صدور بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین و مصر در حال بهبودی است.

با این حال، نباید مواضع این شورا را، بی ارتباط با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه و گفتگو با مقامات این کشورها دانست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »