... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 10:13 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان

امیرعبداللهیان: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر روز شنبه، ۲۷ خرداد ماه، پس از دیدار و گفت‌وگو با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست خبری مشترک حضور یافت.

به نقل از «انتخاب»؛ امیرعبداللهیان در این نشست گفت: خرسندم که میزبان آقای بن فرحان هستم. ما در این مدت توانستیم در پایتخت‌های دو کشور مقدمات بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی را فراهم کنیم و در این مدت انتخاب سفرای دو کشور در حال انجام است.

وزیر خارجه بیان کرد: لازم می‌دانم از مساعدت‌های دولت عربستان برای افتتاح اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان تشکر کنم. ما نیز اقدامات و تسهیلات لازم را برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان فراهم کردیم. خرسندیم با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع کشورمان و حجاج ایران حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این رابطه از حمایت‌ها و هماهنگی‌های وزیر خارجه عربستان تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی به مقاصد زیارتی و گردشگری در ایران را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: در ادامه دیدارهای قبلی من و همتای سعودی در پکن و کیپ تاون فرصتی داشتیم در خصوص ابعاد مختلف مناسبات گفت‌وگو کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات امروز دو وزیر توسط مقامات عالی ۲ کشور در مسیر اجرای توافقات فیمابین اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین عنوان کرد: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. 

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار داشت: اتفاق نظر داریم که حل مسئله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و عربستان است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام کردیم و در خصوص موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: گفت‌وگوهای امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت. 

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در  نشست خبری مشترک با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: بزودی سفارت ما در تهران بازگشایی می‌شود.

وی با بیان این‌که «چند روز پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده و دفتر دائم نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در عربستان بازگشایی شد»، گفت: ان‌شاالله به زودی سفارت عربستان در تهران نیز بازگشایی می‌شود و در همین جا از دولت و وزارت امور خارجه ایران بخاطر همکاری در این زمینه تشکر می‌کنم.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «دو کشور ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند»، گفت: روابط ایران و عربستان بر اساس اصولی است که از جمله آن عدم دخالت در امور داخلی دو کشور، احترام متقابل و متعهد بودن به منشور سازمان ملل متحد است.

وزیر امور خارجه عربستان با ابراز امیدواری از این‌که «افق همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف گسترش پیدا کند»، ادامه داد: امیدواریم بازگشت روابط دو کشور ایران و عربستان به حالت طبیعی خود به نحو مثبت در منطقه، جهان اسلام و عرصه بین‌الملل منعکس شود.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین با اشاره به زمینه‌های همکاری دو کشور در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و با ابراز امیدواری به این‌که «روابط دو کشور در کنار روابط سیاسی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی نیز گسترش پیدا کند» ادامه داد: جا دارد در اینجا به اهمیت همکاری‌های دو کشور در زمینه منطقه‌ای به ویژه حوزه دریانوردی و تلاش دو کشور برای عدم انتشار سلاح‌های کشتار جمعی اشاره شود.

وزیر خارجه عربستان با بیان این‌که «در جریان سفر به تهران با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز دیدار و رایزنی می‌کند»، گفت: در این دیدار سلام‌های گرم خادمین حرمین شریفین ملک سلمان و محمد بن سلمان را خدمت ایشان (رئیس جمهور ایران) ابلاغ می‌کنم. هر دوی این بزرگواران مایل هستند که سفر رئیس جمهور ایران به عربستان هر چه زودتر انجام شود و ایشان به دعوت صورت گرفته به زودی پاسخ دهند.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی گفت: سفر امروز من به تهران با ایام حج مصادف شده و شاهد آن هستیم که قلب‌های مومنین به سمت مکه و مدینه حرکت می‌کند و عربستان مفتخر است که از مهمانان خانه خدا پذیرایی می‌کند. ما در عربستان همه ظرفیت‌های خود را برای خدمت به حجاج آماده کرده‌ایم و به حجاج ایرانی نیز خوش آمد می‌گوییم و آرزوی قبولی حج آنان را داریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »