... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 10:09 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار مهم وزیرخارجه آمریکا با رهبر چین

شی: ایالات متحده باید به چین احترام بگذارد و نباید به حقوق و منافع مشروع چین لطمه بزند.

سیاست شرق _ آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دیدارش در پایان سفر دو روزه خود به پکن برای تثبیت روابط تیره بین دو ابرقدرت، با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، داشته، “گفتگویی قوی” بود.

به نقل از اکسیوس، اگرچه اختلافات اساسی بین دو کشور همچنان باقی است، گفتگوی روز دوشنبه بین بلینکن، شی و دیگر مقامات چینی برای ادامه بحث‌های سطح بالا در آینده، گامی حیاتی در جهت تضمین عدم تشدید تنش‌ها بین دو ابرقدرت به درگیری است.

  • بلینکن اولین وزیر خارجه ایالات متحده است که در پنج سال گذشته از چین بازدید می کند و ارشدترین مقام دولت بایدن است که چنین سفری را انجام داده است.
  • در جریان این سفر، بلینکن همچنین با دیگر مقامات ارشد چین، از جمله وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، و دیپلمات ارشد چین، وانگ یی دیدار کرد.

بلینکن در یک نشست مطبوعاتی در روز دوشنبه با خبرنگاران، در پکن، گفت که «شی» موافقت کرده است که در “زمان مناسب” از واشنگتن دی سی بازدید کند.

  • اما بلینکن گفت که چین با راه‌اندازی کانال ارتباطی نظامی که یکی از بزرگترین امیدها برای سفر ایالات متحده بود، موافقت نکرد.
  • بلینکن گفت: “ما هیچ توهمی در مورد چالش های این رابطه نداریم. مسائل زیادی وجود دارد که ما عمیقاً و حتی شدیداً در مورد آنها اختلاف نظر داریم.” با این حال، “ایالات متحده سابقه طولانی در مدیریت موفقیت آمیز روابط پیچیده از طریق دیپلماسی دارد.”
  • بلینکن پیش از این در بیانیه‌ای گفته بود که گفتگوهایش با شین “صادقانه، اساسی و سازنده” بوده است، اما اشاره نکرد که آیا پیشرفتی در زمینه‌های مهم اختلاف نظر از جمله تایوان، مسائل حقوق بشر در سین کیانگ یا تجارت  حاصل شده است یا خیر .
  • وی همچنین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که طرف چینی با تشکیل یک کارگروه مشترک در زمینه مواد مخدر موافقت کرد زیرا ایالات متحده همچنان با بحران فنتانیل مواجه است. چین منبع اصلی مواد شیمیایی غیرقانونی مرتبط با فنتانیل است که به ایالات متحده سرازیر می شود

با این حال، بر اساس گزارشی که دولت چین منتشر کرده است، شی در جریان دیدار خود به بلینکن گفت : “چین به منافع ایالات متحده احترام می گذارد و به دنبال به چالش کشیدن یا جابجایی با ایالات متحده نیست”، اما “در همین راستا، ایالات متحده باید به چین احترام بگذارد و نباید به حقوق و منافع مشروع چین لطمه بزند.”

وزیر امورخارجه آمریکا گفت که رئیس جمهور آمریکا معتقد است که ایالات متحده و چین موظفند روابط خود را به طور مسئولانه مدیریت کنند. این به نفع ایالات متحده، چین و جهان است. ایالات متحده متعهد به بازگشت به دستور کار تعیین شده توسط دو رئیس جمهور در بالی است

لازم به توضیح است که بلینکن اولین سفرش به چین را در ماه فوریه به دلیل اختلاف دیپلماتیک بر سر بالون جاسوسی چین در آسمان آمریکا به تعویق انداخت.

  • از آن زمان، بیل برنز، رئیس سیا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، هر دو با مقامات ارشد چینی ملاقات کرده‌اند ، هرچند وزیر دفاع چین از ملاقات با همتای آمریکایی خود در زمانی که هر دو در اوایل ماه جاری در سنگاپور بودند، خودداری کرد.

چین و ایالات متحده، از دورع ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وارد تنش های سیاسی، اقتصادی و نظامی شده اند.

ایالات متحد، پکن را به عنوان تهدیدی برای متحدین خود در شرق آسیا می داند، اما چین واشینگتن را به ممانعت از توسعه و گسترش نفوذ این کشور در منطقه و جهان متهم میکند.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، تجارت چین و آمریکا با ۲۸.۷ درصد رشد به ۷۵۵.۶۴ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۲ با ۰.۶ درصد افزایش به ۷۵۹.۴ میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »