... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - 7:43 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

نبرد شدید در باخموت و محاصره نیروهای اوکراینی / مخالفت واشنگتن با آتش/ استقبال آمریکا از میانجیگری چین در اوکراین

اوکراینی ها به شدت در باخموت مقاومت می کنند زیرا سقوط آن راه را برای نیروهای روسی برای پیشروی به شهرهای دونتسک مانند کراماتورسک و اسلویانسک، هموار خواهد کرد.

سیاست شرق _ مقامات طرفدار روسیه در دونتسک اعلام کردند که تلاش های اوکراین برای عقب نشینی از باخموت در شرق اوکراین را خنثی کرده اند. از سوی دیگر، دولت ایالات متحده با هر گونه برقراری آتش بس در اوکراین در زمان کنونی، مخالفت کرد.

به نقل از الجزیره، این در حالی است که روسیه اعلام کرد تسلیحاتی که کشورهای غربی به اوکراین می فرستند، پس از تعهد لهستان و اسلواکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برای ارسال جنگنده های MiG-29 به کیف، نابود خواهند شد.

در همین رابطه، دنیس پوشیلین، رئیس جمهور موقت جمهوری خودخوانده خلق دونتسک (طرفدار مسکو) اعلام کرد که نیروهای روسی از چندین تلاش جناح های اوکراینی برای عقب نشینی از آرتیوموفسک (نام روسی باخموت) جلوگیری کردند.

پوشیلین در بیانیه‌ای به کانال یک روسیه افزود که وضعیت به‌طور انعطاف‌پذیر به سمت «آزادسازی باخموت» پیش می‌رود و تأکید کرد که واحدهای روسی توانستند خود را در منطقه صنعتی این شهر مستقر کنند.

به نوبه خود، اطلاعات بریتانیا اعلام کرد که بسیاری از واحدهای ارتش روسیه، علاوه بر جنگنده‌های شرکت روسی واگنر، در ساحل غربی رودخانه باخموتکا، که قبلاً خط مقدم نبرد برای کنترل باخموت بود، مواضع خود را مستحکم کردند.

سایت نظامی روسی “ریبار” نیز به نوبه خود اعلام کرد که نیروهای گروه واگنر روسیه به فشار بر نیروهای اوکراینی در باخموت از سمت شمال و جنوب شهر ادامه می دهند تا آن را از همه جهت محاصره کنند.

این سایت با بیان اینکه درگیری شدید در برخی محله ها در مرکز و شمال شهر در جریان است، خاطرنشان کرد که شدیدترین نبردها در داخل منطقه صنعتی و در شهر آریخوو-واسیلیفکا در شمال غربی باخموت در جریان است.

از سوی دیگر، ستاد ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی، علیرغم تلفات وارده ، به تلاش‌ها برای پیشروی به سمت شهر باخموت ادامه می‌دهند و نیروهای اوکراینی بیش از ۷۰ حمله به محورهای درگیری را در روز جمعه دفع کردند.

ستاد کل اوکراین همچنین تأیید کرد که نیروهای روسی حملاتی را به‌سوی منطقه مارینکا در جنوب دونتسک آغاز کردند، در حالی که آودیوکا، لیمان و شاختار در دونتسک و کوبیانسک در استان خارکف (شمال شرقی) شاهد تلاش‌هایی برای نفوذ به خطوط دفاعی اوکراین بودند.

رسانه ها گزارش دادند که نیروهای واگنر به شهر Khromovo که در شمال غربی باخموت در آخرین مسیر تدارکاتی ارتش اوکراین به شهر قرار دارد، رسیده اند.

این منابع گفتند که پس از کنترل نیروهای گروه روسی ناریا بر جاده ای که از داخل خرموو به سمت شهر همجوار چاسوف یار می گذرد، نبردهای شدیدی در اطراف شهر در جریان است.

با نزدیک شدن نبردهای باخموت به پایان ماه هشتم خود، روس ها فشارها را برای تصرف باخموت در تعقیب اولین پیروزی خود در چند ماه اخیر تشدید می کنند، در حالی که اوکراینی ها به شدت در باخموت مقاومت می کنند زیرا سقوط آن راه را برای نیروهای روسی برای پیشروی به شهرهای دونتسک مانند کراماتورسک و اسلویانسک، هموار خواهد کرد.

تلاش برای از بین بردن Kherson

در محور جنوبی، ولادیمیر سالدو، فرماندار حامی روسیه در استان خرسون، روز جمعه گفت که توپخانه روسیه فرود نیروهای اوکراینی در ساحل چپ رودخانه دنیپرو را ناکام گذاشت.

سالدو افزود که آتش توپخانه روسیه یک لنج اوکراینی را با یک گردان فرود که می خواست از منطقه سد کاخوفکا به سمت ساحل چپ رودخانه دنیپرو عبور کند غرق کرد.

این مقام طرفدار مسکو درباره کشته شدن ده ها سرباز اوکراینی در جریان این عملیات صحبت کرد و خاطرنشان کرد: آنچه رخ داد بزرگترین تلاش اوکراینی برای عبور از رودخانه در دوره اخیر است.

نوامبر گذشته، نیروهای اوکراینی شهر خرسون – که شهر اصلی در جنوب اوکراین است – را پس گرفتند، اما نیروهای روسی همچنان مناطقی از استان واقع در ساحل چپ رودخانه دنیپرو را کنترل می کنند.

هواپیماهای ناتو در اوکراین

از نظر سیاسی، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اسلواکی باید متوجه شود که مشارکت فعال این کشور در حمایت نظامی از کی‌یف، تشدید خطرناک و غیرمنتظره درگیری را نشان می‌دهد.

اوایل روز جمعه، اسلواکی به عنوان دومین کشور عضو ناتو به لهستان پیوست که تصمیم به ارسال جت های جنگنده به اوکراین گرفت.

ادوارد هگر نخست وزیر اسلواکی امروز جمعه اعلام کرد که کشورش با ارسال ۱۳ جنگنده میگ ۲۹ ساخت روسیه به اوکراین موافقت کرده است.

و آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، دیروز، پنجشنبه، اعلام کرد که کشورش در روزهای آینده اولین دسته از ۴ جنگنده از همین نوع را به اوکراین تحویل خواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به نوبه خود گفت که تصمیم لهستان و اسلواکی برای ارائه جنگنده های میگ ۲۹ به اوکراین نمونه ای از افزایش مشارکت تعدادی از کشورهای ناتو در درگیری است.

این مقام روسی با رد این که عرضه این هواپیماها بر نتیجه عملیات ویژه روسیه در اوکراین تأثیر بگذارد، تاکید کرد که تمامی هواپیماهای رزمی که کشورهای غربی به اوکراین خواهند فرستاد منهدم خواهند شد.

پسکوف در اظهاراتی برای نیوزویک اذعان کرد که عملیات نظامی ویژه در اوکراین بیش از آنچه در ابتدا برنامه ریزی شده بود به طول انجامید و به درگیری با کل ائتلاف ناتو تبدیل شد.

غرب متهم شده است که مستقیماً با ارسال سلاح به اوکراین در درگیری دخالت دارد و مسکو قبلاً هشدار داده بود که تسلیحات ناتو اهداف قانونی برای نیروهایش خواهد بود.

و پس از اینکه متحدان غربی آن متعهد شدند تانک های پیشرفته ای مانند لئوپارد ۲ آلمانی، آبرامز آمریکایی و چلنجر انگلیسی را در اختیار آن قرار دهند، کی یف برای دستیابی به “اف-۱۶” (اف-۱۶) فشار می آورد. اما متحدان تا کنون از برآوردن درخواست آن امتناع می ورزند.

در این زمینه، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا با زلنسکی گفتگوی تلفنی انجام داد و در بیانیه ای که از سوی دفتر سوناک منتشر شد، آمده است که آنها در مورد تحولات وضعیت نظامی در شهر باخموت گفتگو کردند و در مورد نیاز اوکراین برای دستیابی به توانایی های لازم به توافق رسیدند تا هر چه زودتر معادلات نظامی روی زمین را تغییر دهند.

مخالفت آمریکایی ها با آتش بس

در واشنگتن، دولت ایالات متحده با هرگونه درخواستی که در زمان کنونی برای آتش بس در اوکراین را مجدداً رد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که واشنگتن در حال حاضر از درخواست‌های آتش‌بس حمایت نمی‌کند و آنها را تصدیق و تایید “تهاجم روسیه” می‌داند.

کربی دیروز اعلام کرد که کشورش از هرگونه گفتگو بین شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود استقبال می کند، اما به پکن نسبت به اتخاذ دیدگاه “یک جانبه” نسبت به درگیری هشدار داد.

وی افزود که هرگونه تلاش چین برای آتش بس در اوکراین اکنون به سادگی به “تجاوز روسیه” کمک خواهد کرد.

در ۲۴ فوریه، چین پیشنهادی را برای حل و فصل بحران بین روسیه و اوکراین به صورت «مسالمت آمیز» اعلام کرد و بر لزوم از سرگیری «گفت‌وگوی مستقیم» بین دو کشور در «سریع‌ترین زمان» تاکید کرد.

توافق دانه

در مورد دیگر، ترکیه همچنان امیدوار است که توافق بین المللی صادرات غلات از اوکراین – که برای کاهش بحران غذایی در جهان حیاتی است – یک روز قبل از تاریخ انقضا آن را تا ۱۲۰ روز تمدید کند‌.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت: “تاریخ انقضای (معامله) نزدیک است. ما با اوکراین و روسیه در تماس هستیم تا توافق را طبق شرایط اولیه تمدید کنیم.”

روسیه در ازای اجرای توافقنامه دیگری که در ژوئیه گذشته با سازمان ملل در رابطه با صادرات کود این کشور امضا شد، پیشنهاد تمدید ابتکار عمل را برای یک دوره ۶۰ روزه به عنوان نشانه حسن نیت داده است.

از نظر تئوری، این کالاهای اساسی کشاورزی جهان مشمول تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی از آغاز جنگ نیستند، اما صادرات آنها عملاً ممنوع است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »