... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - 5:00 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

چهارشنبه‌سوری، آئینی که به بیراهه می رود!

مراسمی که اصل برگزاری آن به ایجاد شادی و نشاط و دور هم جمع شدن خانواده‌های ایرانی بازمی‌گردد، طی سال‌های اخیر با تغییر و تحولات گسترده و استفاده از مواد آتش زا و محترقه خطرناک روبرو بوده است و همیشه نیز، اتفاقات و حوادث تلخی را ایجاد کرده است.

سیاست شرق _ چهارشنبه سوری از جمله مراسمات، آئین ها و جشن های است که از دیرباز در میان ایرانیان و حوزه تمدنی ایران( ایران، تاجیکستان، ترکیه، افغانستان، کردستان عراق و غیره) در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود، با این حال هر ساله و با اقدامات خطرناک انجام شده، با مرگ و مصدومیت عده ای همراه می شود.

مشخصه اصلی چهارشنبه‌سوری، برافروختن آتش و پریدن از روی آن در آخرین چهارشنبه سال خورشیدی است. یکی دو روز قبل از چهارشنبه‌سوری، مردم برای گردآوری هیزم، بوته و امثال آن به بیرون از شهر می‌رفتند. ماده سوختنی آتش چهارشنبه‌سوری، گاهی از ضایعات کشاورزی همان منطقه (مثلاً در خور برگ خرما یا در گیلان ساقه برنج) تأمین می‌شود. محل برافروختن آتش پشت بام، حیاط خانه، میدان روستا یا خیابان‌های شهر بود.

کومه‌های آتش در تعداد فرد (یک، سه، پنج یا هفت کومه) و به فاصله چند متری از هم چیده می‌شود. آتش‌افروزی در زمان غروب آفتاب یا بعد از آن انجام می‌شود و مردان، زنان، و کودکان از روی آن می‌پَرَند و «سرخی تو از من، زردی من از تو» (یا در بعضی شهرها، شعری محلی با مضمونی مشابه) می‌خوانند.

آتش را بعد از مراسم وامی‌گذارند تا خود به خود خاموش شود یا آن را با آب خاموش می‌کنند. در روستاهای خراسان هنگام پریدن از آتش می‌خوانند: «آلا به‌در بلا به‌در، دزدخیزا از دها به‌در»، به این نیت که از شر آل، بلا و دزد در امان بمانند.

چهارشنبه‌سوری” یکی از جشن‌های باستانی ایران است که در آستانه نوروز برگزار می‌شود اما متأسفانه در سال‌های اخیر، شیوه برگزاری این مراسم سنتی دستخوش تغییرات ناخوشایندی شده و این جشن قدیمی تبدیل به مراسمی برای انفجار مواد آتش‌زا و ترقه و مواد محترقه شده است.

مراسمی که اصل برگزاری آن برای ایجاد شادی و نشاط و دور هم جمع شدن خانواده‌های ایرانی بازمی‌گردد، طی سال‌های اخیر با تغییر و تحولات گسترده و استفاده از مواد آتش زا و محترقه خطرناک ، اتفاقات و حوادث تلخی را برای مردم ایجاد کرده است.

متاسفانه تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان طی چهارشنبه سوری های سال‌های قبل و به دلیل دنبال کردن هیجان کاذب و کنترل نشده، نتنها دچار نقص عضو شدند ، بلکه سلامتی دیگران را نیز، با خطرات جدی مواجه کرده‌اند.

در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، تحریف و استحاله شده‌است و از اصالت خود فاصله گرفته‌است. امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند بسیار رایج است و جایگزین روش های بی خطر یا کم خطر این آیین‌های کهن ایرانی شده‌است. در چند سال گذشته، این شب همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی تلفات جانی و مالی بوده‌است.

برگزاری چهارشنبه‌سوری با آلودگی صوتی، آسیب به تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است به‌طوری‌که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند.

مراقبت والدین از نوجوانان و جوانان به ویژه در شب چهارشنبه سوری، نکته مهمی است که تنها با دوستی و رفاقت با فرزندان امکان پذیر است و گوشزد کردن خطرات به آن‌ها موضوع مهمی است که باید مدنظر پدر و مادر قرار بگیرد. 

رسانه‌های دیداری و شنیداری نقش بسیار مهمی در آگاسازی نوجوانان و جوانان دارند و باید برنامه‌هایی متناسب با شرایط فعلی برای این افراد تهیه و پخش شود.

می بایست همه، جوانان و نوجوانان را از تبعات انجام اقدامات خطرناک آگاه سازند تا منجر به حوادث تاسفبار نشود.

در ادامه این گزارش تصاویری از هشدارهای مهمی را مشاهده می‌کنید که لازم است همه افراد  آن‌ها را جدی بگیرند و رعایت کنند تا روزهای شاد عید را با روزهای تلخ مصدومیت در بیمارستان، نقص عضو و یا مسائل دیگر عوض نکنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »