... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 9:51 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

روسیه: توافقنامۀ منطقۀ آزاد تجاری بین ایران و اوراسیا در مراحل نهایی قرار دارد

اورچوک: اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین در حال انعقاد تعدادی توافقنامۀ آزاد تجاری با کشورهای دیگر است که مذاکرات با آنها نیز در حال انجام است.

سیاست شرق _ الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه می گوید که« توافقنامۀ منطقۀ آزاد تجاری بین ایران و کشورهای اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا، تا پایان سال جاری نهایی می‌شود.»

خبرگزاری دولتی تاس روسیه، روز دوشنبه ۱۹ ژوئن (٢۹ خرداد)، گزارش داد که انعقاد توافقنامۀ منطقه آزاد تجاری بین ایران، روسیه و چند کشور دیگر که منطقه وسیع اوراسیا از مرزهای اروپای شرقی تا غرب چین را شامل می‌شود، تا پایان سال ۲۰۲۳ امکان‌پذیر خواهد بود.

الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه، در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ (SPIEF) به خبرگزاری تاس، گفت: «مذاکرات بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) که شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان است، در مراحل نهایی خود قرار دارد».

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه «اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا اکنون به انعقاد چنین توافقی با ایران بسیار نزدیک شده است»، گفت: «این موضوع در شورای بین‌دولتی اوراسیا نیز مورد بررسی قرار گرفت و از حمایت سران دولت ها برخوردار شد. بنابراین، ما در حال پیشرفت هستیم و توافقنامه می‌تواند به امضا برسد».

وی در ادامه گفت که «اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین در حال انعقاد تعدادی توافقنامۀ آزاد تجاری با کشورهای دیگر است که مذاکرات با آنها نیز در حال انجام است».

الکسی اورچوک تصریح کرد: «ما در حال مذاکره با مصر، هند، اندونزی و امارات نیز هستیم. همه این کشورها با ما روابط دوستانه‌ای دارند و دارای بازارهای رو به رشدی هستند بنابراین مرکز اقتصادی جهان چند قطبی نوین در مسیر آنها حرکت می کند».

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه «مذاکرات دربارۀ مناطق آزاد تجاری حتی در قالب دوجانبه نیز بسیار دشوار است و سالها طول می کشد»، گفت: «مذاکره‌کنندگان باید منافع مختلفی را در نظر بگیرند. در مورد ما، منافع هر پنج کشور عضو اتحادیه، صاحبان کسب و کار و مصرف کنندگان آنها نیز در اینجا دخیل است. همه اینها باید توسط مذاکره‌کنندگان در نظر گرفته شود و این یک فرآیند پیچیده است».

در پی تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، هم این منطقه و هم ایران برای کرملین اهمیت بیشتری پیدا کرده‌ زیرا تحریم‌های کشورهای غربی مسیرهای تجارت خارجی روسیه را محدود کرده و مسکو مجبور به جستجوی بازارهایی در خارج از اروپا شده است. 

مسئله دیگر، موقعیت ژئوپلیتیک ایران است که می تواند این کشورها را به آب های گرم و آزاد، متصل کند و تجارت آنها را با جنوبی از طریق زمینی و دریا تسهیل نماید.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است که دبیرکلی آن را میخائیل میاسنیکوویچ برعهده دارد معاهدهٔ تشکیل این اتحادیه در ۲۹ مهٔ ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویهٔ ۲۰۱۵ لازم‌الاجرا گردید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »