... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - 2:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا کمک به دانشگاه های اسرائیلی در کرانه باختری را متوقف می کند

تصمیم دولت جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا، اقدامی را که در دوره دونالد ترامپ انجام شده بود، معکوس می‌کند تا تائیدی بر اجماع بین‌المللی مبنی بر اشغال کرانه بخاطر رود اردن توسط اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ باشد.

سیاست شرق _ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که کمک مالی به تحقیقات علمی مؤسسات دانشگاهی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را متوقف میکند.

به نقل از فرانس ۲۴، تصمیم دولت جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا، اقدامی را که در دوره دونالد ترامپ انجام شده بود، معکوس می‌کند، تا تائیدی بر اجماع بین‌المللی مبنی بر اشغال کرانه بخاطر رود اردن توسط اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ باشد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که در دستورالعمل جدید به آژانس‌های دولتی ایالات متحده توصیه می‌کند که «درگیر شدن در همکاری‌های علمی و فناوری دوجانبه با اسرائیل در مناطق جغرافیایی که پس از سال ۱۹۶۷ تحت تسلط اسرائیل قرار گرفته اند و همچنان مشمول مذاکرات وضعیت نهایی هستند، با سیاست خارجی ایالات متحده مغایر است.

این تصمیم به وضوح در مورد دانشگاه آریل، یک موسسه آکادمیک بزرگ که در سال ۱۹۸۲ در شهرک جدیدی در کرانه باختری تأسیس شد، اعمال خواهد شد.

اعضای حزب رقیب جمهوری خواه به سرعت به این تصمیم دولت بایدن حمله کردند.

سناتور تد کروز که به دلیل انتقاد صریح خود از بایدن شهرت دارد، دولت را به دلیل آنچه که «تبعیض یهودی ستیزانه» علیه یهودیان در کرانه باختری می خواند، به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که این دولت «از نظر آسیب شناختی در تضعیف اسرائیل وسواس دارد».

دیوید فریدمن، سفیر ترامپ در اسرائیل، دولت بایدن را به استقبال از جنبش فعال برای تحریم اسرائیل متهم کرد.

در زمان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ، واشنگتن اقداماتی را برای عادی سازی شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری انجام داد، از جمله اجازه دادن به برچسب «ساخت اسرائیل» به محصولات ساخته شده در سرزمین های اشغالی بعد از ۱۹۶۷ بود.

بنا به همین گزارش، دولت بایدن راه حل دو کشوری با فلسطینی ها را مد نظر دارد و به انتقاد از گسترش شهرک سازی در زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو بازگشته است.

روابط واشینگتن و تلاویو در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گسترش چشمگیری یافت و حتی در سال ۲٠۱۹، سفارت آمریکا به قدس منتقل گردید. با این حال، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، روابط دوران ترامپ را با نتانیاهو ادامه نداد و روابط تلاویو و واشینگتن به سردی گرائیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »