... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - 11:24 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دولت عراق، ترکیه را مسئول حمله مرگبار به اقلیم کردستان می‌داند

فواد حسین: با شماری از فرماندهان نظامی، مسئولان اقلیم کردستان و نمایندگان پارلمان به مکان حمله رفتیم، و شاهد یک فاجعه بودیم

سیاست شرق _ در حالی که دولت عراق ، ترکیه را مسئول حمله توپخانه ای به یک تفریح‌گاه کوهستانی در استان دهوک در اقلیم کردستان می داند که موجب کشته و زخمی شدن ۴۰ نفر گردشگر شده است، آنکارا این موضع بغداد را رد می کند و عراق را به همکاری برای شناسایی عاملان این حمله فراخواند.

به نقل از سومریه نیوز، فواد حسین وزیر خارجه عراق گفت: با شماری از فرماندهان نظامی، مسئولان اقلیم کردستان و نمایندگان پارلمان به مکان حمله رفتیم، و شاهد یک فاجعه بودیم و کارشناسان نظامی عراق ثابت کردند که این حمله از طرف ترکیه صورت گرفته است.

وی افزود: در جریان این حمله حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گردشگر که بیشترشان از بغداد و جنوب عراق بودند، در این منطقه حضور داشتند که ۹ نفر از آنها شهید و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: اگر مشکلی بین دولت ترکیه و پ.ک. ک وجود داشته باشد نباید این مشکل به داخل عراق راه پیدا کند.

تفریح‌گاهی در شهر زاخو در مرز عراق و ترکیه روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت که بر اثر آن ۹ گردشگر کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند. به گفته مقام‌های عراقی، کودکان هم در میان قربانیان این حمله هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های اقلیم کردستان عراق خبر داد که حملات توپخانه‌ای به استان دهوک توسط ارتش ترکیه انجام شده است.وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با رد این ادعا از دولت عراق خواست تا «تحت تاثیر لفاظی‌ها و تبلیغات گروه تروریستی خیانتکار» اظهار نظر نکنند.ترکیه شبه‌نظامیان عضو حزب کارگران کردستان موسوم به «پ‌ک‌ک» را مسئول این حمله می‌داند، گروهی که ترکیه آن را یک سازمانی تروریستی می خواند.

همچنین گروهی از شهروندان عراق در کربلا و بغداد در واکنش به این حمله تجمع و پرچم ترکیه را آتش زدند.

در همین حال کنسولگری آلمان در اربیل اعلام کرد که از خبر کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامی در این حمله شوکه شده است و خواستار تحقیقات فوری شد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که به‌طور جدی نگران تلفات غیرنظامیان ناشی از این حمله است.

وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که هر اقدام نظامی در عراق باید به استقلال و یکپارچگی سرزمینی این کشور احترام بگذارد.

به گفته مقام‌های اقلیم کردستان عراق، در حمله موشکی و توپخانه‌ای ترکیه به منطقه‌ گردشگری زاخو در استان دهوک، دست‌کم ۹ غیرنظامی از جمله یک کودک یک ساله کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.

تلویزیون روداو به نقل از مقامات محلی نوشت که ۱۶ نفر از مجروحان در بیمارستان بستری هستند و وضعیت آنان پایدار است.

ترکیه این حمله را تکذیب کرده و آن را به گروه پ.ک.ک نسبت داده است.

در همین حال مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت داعش در عراق به طور قابل ملاحظه‌ای پاکسازی شده اما پ.ک.ک موجودیت خود در این کشور را حفظ کرده است.

او همچنین افزود: «حمله‌ای به سفارتخانه ترکیه در بغداد انجام نشده است و مقامات عراقی تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند.»

ترکیه از دو سال پیش بارها شمال عراق را مورد حملات هوایی قرار داده و هدف از این حملات را حمله به مواضع گروه پ.ک.ک ذکر کرده است.

آنکارا همچنین کردهای شمال سوریه را که متحد آمریکا هستند، شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه و یک گروه «تروریستی» می‌داند و بر برنامه خود برای حمله به شمال سوریه تاکید دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، حمله ترکیه به شمال سوریه را به ضرر منطقه خواند.

با این حال اردوغان در بازگشت از تهران به ترکیه، بار دیگر تاکید کرد که تا زمانی که نگرانی‌های امنیتی آنکارا در مورد نیروهای کرد شمال سوریه برطرف نشود، حمله جدید ترکیه به این منطقه در دستور کار خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »