... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سازمان ملل، برگزاری انتخابات روسیه در مناطق اشغالی اوکراین را محکوم کرد

سخنگوی دبیرکل سازمان:«دبیرکل، اقدام‌ فدراسیون روسیه مبنی بر برگزاری انتخابات در بخش‌هایی از خاک اوکراین، که توسط روسیه اشغال شده‌اند را، محکوم می‌کند.»

سیاست شرق _آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، برگزاری انتخابات روسیه در مناطق اشغال شده اوکراین را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت :«دبیرکل، اقدام‌ فدراسیون روسیه مبنی بر برگزاری انتخابات در بخش‌هایی از خاک اوکراین، که توسط روسیه اشغال شده‌اند را، محکوم می‌کند.»

در بیانیه  دبیرکل سازمان ملل همچنین آمده است : «الحاق غیرقانونی این مناطق طبق قوانین بین‌المللی بی‌اعتبار است.»

در این بیانیه آمده است:«سازمان ملل بر استقلال و تمامیت ارضی اوکراین پافشاری دارد و برگزاری انتخابات روسیه در مناطق اشغال شده اوکراین در بیانیه‌های مشترک این سازمان  با ۵۰ کشور دنیا از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا و آیالات متحده امریکا رد شده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است:«انتخابات در یک کشورعضو سازمان ملل، بدون رضایت دولت آن کشور بی‌اعتنایی آشکار به حق حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور تلقی می‌شود.»

در ۲۴ فوریه ۲٠۲۳، به دستور ولادیمیر پوتین، روسیه با نیرویی ۱۹۰ هزار نفری، به اوکراین حمله کرد و به کمک جدایی طلبان، چهار استان اوکراین شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا را اشغال کرد.

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سند الحاق این استان را به فدراسیون روسیه امضا نمود.

این توافق در پی همه‌پرسی روز ۲۷ سپتامبر در این مناطق صورت گرفت. با این اقدام پوتین ۱۵ درصد (۹۰۰۰۰ هزار کیلومتر مربع) خاک اوکراین به خاک روسیه پیوست می‌شود.

این الحاق بزرگترین الحاق در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است. این الحاق یک ارتباط زمینی بین روسیه و کریمه ایجاد کرد و دسترسی اوکراین را از دریای آزوف قطع کرد.

شبه جزیره کریمه نیز، بر اساس یک همه‌پرسی داخلی، بعد از اشغال نظامی آن توسط نیروهای وفادار به مسکو در سال ۲۰۱۴، از اوکراین جدا و تحت کنترل فدراسیون روسیه درآمد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »