... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - 9:08 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بازدید وزیر کشور ترکیه از دیوار مرزی با ایران

عملیات دیوار کشی در مرزهای ترکیه با ایران با عنوان "دیوار آتش" از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و دیوار مرزی ترکیه و ایران در استان ایغدیر و آغری در شمال سرحدات دو کشور به طول ۱۴۴ کیلومتر احداث و در سال ۱۳۹۸ تکمیل شد.

سیاست شرق _ «علی یرلی کایا» وزیر کشور ترکیه، از دیوار مرزی این کشور با ایران در استان وان، بازدید کرد.

به نقل از ایرنا، کایا در جریان سفر به مناطق شرقی و هم‌مرز با ایران، روند ساخت دیوار امنیتی بتنی، سنگر و سایر اقدامات برای کنترل مرزهای ترکیه و ایران را بررسی کرد.

بنا به گزارش این رسانه، علی یرلی کایا به همراه مقامات محلی و مرزبانی ترکیه و با استفاده از بالگرد از دیوار امنیتی مرزی، تاسیسات کنترل مرز، برجک ها و نیز جاده امنیتی ساخته شده در منطقه چالدران(ترکیه) بازدید کرده و با استقرار در پاسگاه پلیس مرزی کورودره ترکیه، از نزدیک مراحل کنترل مرزی و فعالیت برجک‌های اپتیکی را بررسی کرد.

وزیر کشور ترکیه، امنیت مرزی را اولویت نخست و تضمین کننده آرامش و امنیت کل کشور خود عنوان کرد و گفت: کنترل دقیق مرز در تامین امنیت داخلی به ویژه در امر مبارزه با مهاجرت‌‎های غیرقانونی بسیار مهم است.

وی در ادامه سفر خود با حضور در پایگاه مدولار در کوهستان تندورک در نزدیکی مرزهای ایران، از تاسیسات نظامی نصب شده در منطقه نیز بازدید کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در جریان نخستین سفر وزیر کشور جدید ترکیه به مرزهای مشترک این کشور با ایران و حضور در پایگاه تندورک گفت: “ایجاد چنین پایگاهی در مبارزه ترکیه با مهاجران غیرقانونی بسیار اهمیت دارد و این پایگاه سوپاپ ایمنی ترکیه محسوب می شود.”

ایران و ترکیه حدود ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک دارند که همه این مناطق در استان آذربایجان غربی ایران و استان‌های آغری، ایغدیر، وان و حکاری ترکیه قرار دارد.

عملیات دیوار کشی در مرزهای ترکیه با ایران با عنوان “دیوار آتش” از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و دیوار مرزی ترکیه و ایران در استان ایغدیر و آغری در شمال سرحدات دو کشور به طول ۱۴۴ کیلومتر احداث و در سال ۱۳۹۸ تکمیل شد.

ترکیه همچنین در استان‌های وان و حکاری نیز دیوار مرزی به طول ۶۳ کیلومتر در دست احداث دارد که عملیات احداث این دیوار از مرز شهرستان چالدران استان وان ترکیه آغاز شده و تا شهرستان دوغو بایزید استان آغری و شهرستان یوکسک‌اووا استان حکاری امتداد می یابد.

ترکیه در نظر دارد علاوه بر این، در ۲۴۲ کیلومتر باقیمانده مناطق مرزی خود با ایران، دیوار حایل بتنی احداث کند که عملیات آن آغاز شده و با تکمیل این طرح دیوار کشی، ۴۹۹ کیلومترها از مرزهای دو کشور با دیوار بتنی مسدود خواهد شد.

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که مقر فرماندهی و مدیریت این دیوار و جاده کنترل مرزی در کوهستان تندورک احداث شده که بر بخش مهمی از محور مرزی مشرف به ایران مسلط است و دیوار و تجهیزات نظارت مرزی جدید در شمال این منطقه تا کوهستان آرارات نیز امسال احداث و تکمیل می شود.

سلیمان سویلو وزیر کشور قبلی ترکیه چند هفته پیش از عزم کشورش برای احداث حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده و دیوار مرزی در سرحدات ایران خبر داد و مدعی شد که در نتیجه دیوار حایل احداث شده، جلوی انتقال مواد مخدر، تروریست‌ها و مهاجران غیرقانونی به ترکیه گرفته شده است.

وی مدعی شده بود که در سایه دیوار مرزی احداث شده بین ایران و ترکیه، از سال ۲۰۱۶ تاکنون جلوی ورود ۲ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۷۷۵ مهاجر قاچاق به ترکیه گرفته شده است.

سویلو از تکمیل عملیات احداث بیش از ۲۰۰ کیلومتر دیوار و جاده مرزی در مناطق کوهستانی در مرهای ایران و ترکیه در سال جاری میلادی خبر داده و گفته بود که تاکنون ۳۴۱ برجک مرزی مجهز به دوربین و تجهیزات اپتیکی و سامانه‌های دوربین حرارتی و روشنایی کنترل عبور و مرور در مرزهای ایران و ترکیه نصب شده است.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »