... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - 0:17 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به اظهارات “مصباحی مقدم” درباره مقایسه وعده های غذایی مردم ایران و چین!

مصباحی مقدم: "مردم چین قانع هستند و به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کنند، اما مردم ما اینگونه نیستند"

سیاست شرق _ چندی از اظهارات عجیب «غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در باره مقایسه وعده های غذایی مردم ایران و چین نگذشته، که واکنش های مختلفی را بهمراه داشت.

مصباحی مقدم، در اظهاراتی گفته بود: “مردم چین قانع هستند و به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کنند، اما مردم ما اینگونه نیستند. “

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در واکنش به اظهارات مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: جناب آقای مصباحی مقدم! احتراما به اطلاع میرساند وعده غذایی رایج در چین ۴ وعده است.

عبدالناصر همتی، رییس اسبق بانک مرکزی و کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز، به اظهارات مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص واکنش نشان داد.

همتی در توئیتی نوشت:  تبدیل ‎چین فقیر دهه ۶۰ به دومین اقتصاد جهان،به دلیل دو وعده غذای مردمش نبود!تبدیل ‎چین فقیر دهه ۶۰ به دومین اقتصاد جهان،به دلیل دو وعده غذای مردمش نبود! شیائوپینگ که در ۱۹۷۸ به قدرت رسید لازمه پیشرفت چین را در تحقق رشد اقتصادی دید . اصلاحات اقتصادی سیاسیت درهای باز و اولویت دادن به روابط وسیع خارجی موجب وردو سرمایه و تکنولوژی و رشد شتابان و پایدار شد .همتی در توئیتی نوشت:  تبدیل ‎چین فقیر دهه ۶۰ به دومین اقتصاد جهان،به دلیل دو وعده غذای مردمش نبود!

عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: در مورد مردم چین، آیا نمی‌دانند که بهبود وضع چین محصول اصلاح سیاست خارجی و اقتصادی است و ربطی به ادعای دو وعده غذا خوردن ندارد؟ گزارش هیات مجمع تشخیص مصلحت به چین را منتشر کنید که چینی‌ها چه می‌گفتند؟ به‌علاوه آقایان خودشان چند وعده غذا می‌خورند که این توصیه‌ها را می‌کنند؟

در همین رابطه، روزنامه دنیای اقتصاد نیز نوشت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که مصرف کالری چینی‌ها به‌طور متوسط از ایرانی‌ها بالاتر است.

نکته قابل توجه این است که اصولا بر اساس علم اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و با رفاه بالاتر، از مصرف غذایی بیشتری برخوردار هستند و افزایش مصرف خانوار، یکی از عوامل بهبود وضعیت رشد اقتصادی است. بنابراین راز توسعه اقتصادی و افزایش رفاه چین، رفتار و تعداد وعده غذایی مردم این کشور نیست، بلکه از سیاستگذاری درست مسوولان این کشور ناشی می‌شود که توانسته حدود ۸۰۰میلیون نفر را از فقر مطلق برهاند.

… بااین‌حال کاهش مداوم تولید در اقتصاد ایران و تورم‌های مزمن پی‌درپی موجب شده همین حالا نیز کالری دریافتی دهک‌های پایین‌تر جامعه دچار کاهش محسوسی شود. به عبارت دیگر، توسعه چین درس‌های زیادی برای فراگرفتن دارد که حتی در صورت صحت مساله کاهش مصرف شهروندان، این موضوع را در اولویت‌های کم‌اهمیت قرار می‌دهد.

غلامرضا مصباحی مقدم (زاده ۲۰ تیر ۱۳۳۰) مجتهد و سیاستمدار اصولگرا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادوار هفتم، هشتم و نهم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی این مجمع و نماینده مجلس خبرگان رهبری است. وی دارای درجه کارشناسی ارشد اقتصاد و دکترای فقه می‌باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »