... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - 4:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رضوانپور: کشورها برای حفظ امنیت منطقه از دخالت در امور یکدیگر اجتناب کنند/ توسعه یک «نظام امنیت مشترک منطقه‌ای» لازم است

برقراری و حفظ ثبات امنیت در منطقه مستلزم تعامل مثبت با همسایگان، عدم دخالت در امور یکدیگر و همکاری در توسعه یک نظام امنیت مشترک منطقه‌ای است.

سیاست شرق _ یک تحلیلگر مسایل بین الملل، با اشاره به نقش ایران در منطقه، بیان کرد: برقراری و حفظ ثبات امنیت در منطقه مستلزم تعامل مثبت با همسایگان، عدم دخالت در امور یکدیگر و همکاری در توسعه یک نظام امنیت مشترک منطقه‌ای است.

علی رضوانپور، تحلیلگر مسایل بین الملل، درباره چالش هایی که ایران در منطقه دارد، گفت: از آنجا که کشور ما در یک منطقه بسیار حساس و استراتژیک واقع شده، دستیابی به جایگاه نخست به لحاظ منطقه‌ای و امنیتی مستلزم این است که با چالش‌ها در آن منطقه هم به نحو احسن برخورد و رسیدگی شود باید به رویکردهای سیاست‌های خارجی نگاه کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از رویکردهای سیاست‌خارجی ما رویکرد ضد امپریالیستی و عدم کرنش در برابر قدرت‌های خارجی است. اما در ارتباط با روابط منطقه‌ای شاهد بودیم طی سالیان سال قدرت‌های منطقه‌ای برای تامین امنیت خود عمدتاً به کشورهای برون منطقه‌ای که خاص ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی وابسته بودند، پناه بردند. اما وابستگی به کشورهای اروپایی و امریکایی نه تنها امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان نیاورد بلکه زمینه را برای ایجاد بی‌ثباتی و عدم امنیت در این کشورها نیز فراهم کرد.

رضوانپور تصریح کرد: نمونه بسیار بارز آن را در ابتکار دیپلماتیک کشور چین در منطقه خاورمیانه در مارس سال جاری شاهد بودیم که با وساطت عمان و عراق کشور عربستان به این نتیجه رسید امنیت با تکیه به آمریکا در منطقه خاورمیانه حاصل نخواهد شد. لذا با وساطت چین امنیت لازم برای این کشور فراهم شده است.

وی اضافه کرد: شاهد بودیم کشور عربستان سعودی روابط اقتصادی بسیار گسترده‌ای را با چین رقم زده است که لازمه توسعه اقتصادی برای این کشور و کشورهای شبیه آن در منطقه جنوبی خلیج فارس برقراری ثبات و امنیت در منطقه است. عربستانی‌ها به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به امنیت حتما با همسایگان خود از جمله کشور جمهوری اسلامی ایران باید تعامل داشته باشند در غیر این صورت آن چیزی که مدنظر در حوزه توسعه اقتصادی و برقراری امنیت است به دست نخواهد آمد.

وی بیان کرد: نکته دیگر که باید بدان اشاره کنیم بحث دیپلماسی اقتصادی است که جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم آن را به جد دنبال می‌کند. نمونه بارز آن را در توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اقتصادی شانگهای شاهد بودیم. عضویت ایران در این سازمان به صورت ناظر بود و بعد تبدیل به عضویت دائم شد و ایران هم‌اکنون به عنوان یکی از بازیگران اصلی سازمان همکاری امنیتی منطقه‌ای ایفای نقش می‌کند و کشورهایی که در این سازمان حضور دارند حدود سه چهارم جمعیت جهان را در خود به لحاظ اقتصادی جای دادند و دارای قدرت بسیار مهمی برای تاثیرگذاری بر تحولات نظام بین‌الملل هستند.

این کارشناس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها زمینه را برای توسعه روابط با کشورهای همسایه فراهم کرده بلکه با ایجاد توسعه و تعمیق روابط و تعامل بیشتر در حوزه منطقه‌ای توانسته‌ امنیت و ثبات لازم را برای کشور ما در جای‌جای مرزها به ارمغان بیاورد.

این استاد دانشگاه واحد تحقیقات با اشاره به اینکه مهم‌ترین استراتژی ایران در منطقه باید چگونه باشد؟ پاسخ داد: استراتژی که ایران در منطقه پیاده کرده تعامل با همسایگان بوده است. در طول تاریخ کشوری نبودیم که به همسایگان خود تجاوز کنیم بلکه تا جایی که توانستیم بسترهای لازم امنیت را برای همسایگان فراهم کردیم.

وی افزود: تعامل تاثیرگذار ما در منطقه زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم کرده است.‌ نمونه بارز آن را به ایفای نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و برقراری ثبات و امنیت لازم در منطقه که شامل شمال عراق و سوریه است، در ارتباط با تعامل با کشور افغانستان و پاکستان، گذرگاه بسیار مهم و استراتژیک تنگه هرمز که روزانه حدود ۳۵-۲۵ میلیون بشکه نفت خام از این منطقه به بازارهای جهانی صادر می‌شود، همه اینها منوط به برقراری امنیت است که کلید امنیت منطقه خلیج فارس هم همانطور که کشورهای حاشیه منطقه خلیج فارس به این نتیجه رسیدند، در دست جمهوری اسلامی ایران است.

آقای رضوانپور در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ایران ضمن تعامل با همسایگان خود زمینه را برای ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس فراهم می‌کند. برقراری و حفظ ثبات امنیت در منطقه مستلزم تعامل مثبت با همسایگان، عدم دخالت در امور یکدیگر و همکاری در توسعه یک نظام امنیت مشترک منطقه‌ای است که براساس آن بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی و برقراری امنیت باثبات و دائم در این منطقه فراهم شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »