... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 8:37 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

المانیتور: ترکیه، همچنان مخالف پیوستن سوئد به ناتو است

اردوغان و دولت او به نوبه خود تظاهرات فعالان کرد در سوئد را حمایت از گروه های کرد می دانند. آنکارا همچنین انتظار دارد که سوئد اعضای پ‌ک‌ک و گولنیست‌ها (طرفداران فتح الله گولن) را به ترکیه تحویل دهد که با توجه به وضعیت حاکمیت قانون ترکیه، دورنمای آن بعید است.

سیاست شرق _ به گفته کارشناسان و منابع ترکیه، به نظر می رسد عضویت معلق سوئد در ناتو بین مواضع سازش ناپذیر آنکارا، استکهلم و واشنگتن گیر کرده است.

به نقل از المانیتور، از آنجایی که آنکارا همچنان در مخالفت خود با تلاش سوئد برای پیوستن به پیمان دفاعی آتلانتیک پایبند است، مشخص نیست که آیا سوئد مطابق با انتظارات واشنگتن و اکثر اعضای این بلوک، قبل از اجلاس سالانه ائتلاف در پایتخت لیتوانی، ۱۱_۱۲ ژوئیه(۲٠_۲۱ تیر)، به عضویت ناتو در خواهد آمد یا خیر؟

سوئد که از سال ۱۸۱۵ در امور جهانی بی طرف بود، ولی پس از تهاجم روسیه به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، و جدا نمودن حدود ۲٠ درصد از خاک این کشور، درخواست پیوستن به ناتو به همراه همسایه شرقی خود، فنلاند را کرد.

فنلاند سریع مورد پذیرش همه اعضای ناتو قرار گرفت، اما سوئد با مخالفت ترکیه مواجه شد. آنکارا میگوید که این دو کشور – به ویژه سوئد – به اعضای،گروههای مخالف دولت ترکیه(که تروریستی نیز عنوان شده اند) در جذب و جمع آوری کمک های مالی، کمک می کند و آنها را پناه می دهند.

علاوه بر حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در فهرست‌های تروریستی بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده باقی مانده است، این گروه‌ها شامل حزب وحدت دموکراتیک کردستان سوریه (PYD)، متحد اصلی ایالات متحده در سوریه می‌شوند.

فنلاند در اوایل آوریل به عضویت ناتو درآمد، با این حال، مجارستان(به دلیل مخالفت پارلمان) و ترکیه هنوز در روندی که نیاز به اجماع همه کشورهای عضو ناتو دارد، بر خواسته های خود پافشاری می کنند.

طرف سوئدی برآورده کردن انتظارات ترکیه را غیرممکن می‌داند و احساس می‌کند که آنها فراتر از توافقی است که سوئد و فنلاند با ترکیه در اجلاس ناتو در مادرید (سال گذشته) منعقد کرده بودند که بر اساس آن کشورهای شمال اروپا متعهد شدند به نگرانی‌های امنیتی آنکارا رسیدگی کنند. در راستای این توافق، سوئد قانون جدید ضد تروریسم را تصویب کرد و قانون اساسی خود را اصلاح کرد و  اخیرا کمک های خود به PYD را قطع کرد . 

اردوغان و دولت او به نوبه خود تظاهرات فعالان کرد در سوئد را حمایت از گروه های کرد می دانند. آنکارا همچنین انتظار دارد که سوئد اعضای پ‌ک‌ک و گولنیست‌ها (طرفداران فتح الله گولن) را به ترکیه تحویل دهد که با توجه به وضعیت حاکمیت قانون ترکیه، دورنمای آن بعید است.

به گفته پل لوین، مدیر موسسه مطالعات ترکی دانشگاه استکهلم، چشم انداز پیوستن سوئد به ائتلاف قبل از اجلاس سالانه کمرنگ است. با بیانیه اخیر اردوغان، شانس عضویت سوئد توسط ویلنیوس بسیار کمتر شد. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »