... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - 2:46 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

توصیه های نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای به طالبان افغانستان

شهباز شریف: یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات سود اقتصادی را برای مردم افغانستان به ارمغان می‌آورد و به امنیت و صلح جهانی نیز کمک می‌کند.

سیاست شرق _ برخی شرکت کنندگان نشست سران سازمان همکاری شانگهای بر ایجاد یک حکومت فراگیر، مبارزه با هراس‌افکنی، مساله‎‌ی حقوق بشری به ویژه حقوق بانوان و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید ورزیده‌اند.

به نقل از طلوع‌نیوز، در اجلاس مجازی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، نریندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که این نشست را به‌گونه‌ی مجازی میزبانی می‌کرد، در‌باره‌ی تلاش مشترک اعضای سازمان همکاری شانگهای در‌باره‌ی رعایت حقوق زنان و کودکان و رفاه مردم افغانستان سخن گفت.

نخست‌وزیر هند گفت: «وضعیت افغانستان بر امنیت همه‌ی ما تاثیر مستقیم دارد. نگرانی‌ها و انتظارات هند درباره افغانستان، مانند تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همسان است. ما باید برای رفاه مردم افغانستان تلاش‌های مشترک انجام دهیم. کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها، ایجاد حکومت فراگیر، مبارزه با هراس‌افکنی و قاچاق مواد مخدر، اطمینان از تامین حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها اولویت‌های مشترک ما است.»

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز در این نشست گفت که اولویت مسکو و متحدانش در افغانستان پیکار در برابر فعالیت گروه‌های هراس‌افکن، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته است.

ولادیمیر پوتین افزود: «تمرکز دیگر سازمان همکاری شانگهای درباره وضعیت افغانستان است. شرکای ما به تازگی در این باره صحبت کرده‌اند. در این زمینه اولویت سازمان همکاری شانگهای باید مبارزه در برابر فعالیت‌های هراس‌افکنی، جلوگیری از رادیکال سازی اقلیت‌ها، توقف و قاچاق مواد مخدر و پیکار با جرایم سازمان یافته باشد.»

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که یکی دیگر از شرکت کنندگان این نشست بود، گفت که ثبات در افغانستان، نه تنها به سود مردم افغانستان است؛ بلکه به سود کشورهای منطقه است.

شهباز شریف افزود: «جامعه بین‌المللی باید به طور معناداری با دولت موقت افغان وارد تعامل شود. گام‌های بعدی را نیز به همین ترتیب انجام دهد. دولت موقت افغانستان نیز باید تدابیر مشخصی اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که خاک این کشور برای فعالیت‌های هراس‌افکنی توسط هیچ گروهی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات سود اقتصادی را برای مردم افغانستان به ارمغان می‌آورد و به امنیت و صلح جهانی نیز کمک می‌کند.»

انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و قاسم جومارت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید ورزیدند.

آقای گوترش گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که به همه رویدادهای حقوق بشری احترام گذاشته می‌شود و این اقدام می‌تواند همکاری و صلح را در منطقه ترویج کند. من معتقد هستم که همه اعضای سازمان شما به تلاش‌های خود برای کمک به مردم افغانستان ادامه خواهد داد. من از تعهد همسایگان افغانستان نیز برای کمک به مردم افغانستان استقبال می‌کنم.»

قاسم جومارت توکایف نیز گفت: «باید توجه ویژه‌یی صوت گیرد تا مردم افغانستان از این وضعیت بحرانی عبور کنند. ادامه کمک‌ها به مردم افغانستان تحت پشتیبانی و با نقش هماهنگ کننده سازمان ملل مهم انجام می‌شود.»

با این حال، سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر می‌گوید که نیاز است تا نماینده امارت اسلامی در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای حضور داشته باشد.

سهیل شاهین گفت: «برای پایان فقر و ایجاد زمینه‌های کاری نیاز است تا سازمان ملل به آغاز پروژه‌های مختلف در افغانستان توجه و تحریم‌های اقتصادی را پایان دهد و مسایل سیاسی را از مسایل بشری جدا سازد.»

نماینده سازمان ملل متحد، اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی و نمایندگان برخی از نهادها در این نشست که برای یک روز برگزار شده بود، نیز شرکت کرده بودند.
 

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »