... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - 3:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار چین نسبت به فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران

انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند تحریم‌های موشک‌های بالیستیک علیه ایران را که طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام بایستی در ماه اکتبر منقضی شود، حفظ کنند.

سیاست شرق _ چین در نشست شورای امنیت، از آمریکا خواست تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را رفع کند.

نماینده چین در سازمان ملل به صورت ضمنی به گزارش‌ها درباره کشورهای غربی برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران و مکانسیم ماشه بعد از اکتبر سال جاری میلادی واکنش هشدار داد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته مدعی شده بود انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند تحریم‌های موشک‌های بالیستیک علیه ایران را که طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام بایستی در ماه اکتبر منقضی شود، حفظ کنند.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

نماینده چین در نشست روز پنجشنبه با یادآوری تلاش دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای فعالسازی ساز و کار موسوم به «اسنپ‌بک» از طرف‌های برجام خواست آن «نمایش مضحک» تکرار نشود.

منظور از مکانیسم اسنپ‌بک (ماشه) همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها مسائل مربوط به حل و فصل اختلاف میان طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند.

این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند. هر یک از طرف‌های گروه ۱+۴ در صورت متهم کردن ایران به نقض مفاد آن، می‌توانند از آن برای برگرداندن قطعنامه‌های تحریمی بین‌المللی استفاده کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »