... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - 10:36 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

مشکل آب ملاشیه؛ مسئله ای که نیاز به پیش بینی و رفع آن بود

مناطق دارای تنش آبی و یا مشکلات دیگر، نیازمند پیش بینی های لازم و در زمان مناسب توسط دستگاهها، ادارات و نهادهای مسئول است، تا پیش از اینکه، مشکلات جدی، عرصه را بر زندگی مردم تنگ و ایجاد مسئله نمایند، نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

سیاست شرق _ گرمای طاقت فرسای خوزستان، در کنار قطعی آب، شرایط سختی را برای زندگی ایجاد می کند. منطقه ملاشیه اهواز، چندین روز است که چنین شرایطی دارد و ساکنان آن، علیرغم تلاش دستگاههای مختلف، با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، آب ندارند و یا با فشار ناچیز آب، مواجه اند، منطقه ای در کلانشهر اهواز.

اما خبرگزاری ایرنا، امروز یکشنبه، نوشت: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از رفع مشکل قطعی آب بخش عمده‌ای از منطقه ملاشیه تا پایان امروز خبر داد و گفت: برای بهبود فشار آب این منطقه، اقدامات اساسی در غرب و جنوب اهواز انجام شده است.

محمدرضا کرمی‌نژاد با اشاره به مشکل ۱۰ روزه قطعی آب بخشی از منطقه ملاشیه اهواز اظهارکرد: این منطقه حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود که سال‌ها ست با کمبود شدید آب روبه‌رو است.

وی بیان داشت: مشکلات مربوط به افت فشار آب منطقه ملاشیه از توابع شهرستان اهواز، در ایام زمستان کمتر است اما تابستان ها این مشکل تشدید می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای اهالی نقاط مختلف این منطقه افزود: از گذشته تاکنون، بخش هایی از ملاشیه در ساعات شب و بخش دیگری نیز در روز از شبکه آب دریافت می کردند.

کرمی‌نژاد مشکلات اخیر این منطقه را ناشی از تغییراتی در ایستگاه پمپاژ عنوان‌کرد و گفت: به منظور تقویت فشار آب در مناطق مختلف، پمپ قوی تری برای ایستگاه پمپاژ مربوطه نصب شده بود که این موضوع باعث نوساناتی در شبکه آبرسانی برخی از مناطق ملاشیه شد.

وی ادامه داد: پمپ جدید سبب بهبود فشار آب در برخی مناطق شد اما برخی مناطق دیگر را دچار چالش کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: به محض اطلاع از مشکل ایجاد شده در ملاشیه با همکاری سپاه بصورت موقت، آبرسانی سیار به اهالی در دستور کار قرار گرفت.

کرمی نژاد با تشریح اقدامات انجام شده در مدت مذکور بیان کرد: در اقدامی ضربتی طی سه شبانه روز، یک خط انتقال به طول یک کیلومتر از تصفیه خانه شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به ابتدا و انتهای منطقه ملاشیه متصل کردیم که با اتصال این خط شب گذشته بخش عمده ای از مشکلات منطقه حل شد.

وی به بازدید خود از منطقه ملاشیه طی روزهای گذشته و امروز اشاره کرد و گفت: می توان گفت که وضعیت منطقه نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی پیدا کرده است اما همچنان در انتهای خیابان‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ ملاشیه مشکلاتی وجود دارد که به همین منظور آبرسانی سیار ادامه دارد.

کرمی‌نژاد تصریح کرد: کار نصب یک ایستگاه پمپاژ در روستای رامزیه نیز امروز به پایان می‌رسد که با عملیاتی شدن آن، آب از تصفیه‌خانه شهدای جهاد به دب حردان رسیده و به یاری خداوند بخش عمده مشکلات سه خیابان مذکور هم رفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به دیگر اقدامات در دست انجام بیان کرد: در جلسه صبح امروز با شرکت گروه ملی توافق خوبی انجام شد که بر اساس این توافق یک پمپ دیگر برای افزایش ظرفیت آبگیری در شبکه اضافه می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین روز گذشته یک پمپ دیگر با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به همراه تجهیزات لازم خریداری شده که تا چهارشنبه هفته جاری نصب می‌شود و تامین آب ملاشیه را تقویت می‌کند.

چند روزی است مردم مناطق «ملاشیه» و «عین دو» اهواز با مشکل افت شدید فشار و قطعی آب مواجه هستند، مسئله ای، که در هوای گرم حدود ۵٠ درجه، مشکلات جدی را برای مردم منطقه ایجاد نمود.

با این حال با استفاده از تانکرهای نهادهای متولی و سایر دستگاه‌ها اقدام به آبرسانی به اهالی مردم منطقه ملاشیه انجام می شود.

همچنین قریب به ۲۰ هزار بطری آب‌ معدنی به خانوارهایی که دچار تنش آبی بودند، توسط نیروهای بسیج توزیع شد. 

همچنین به صورت شبانه‌روزی چند اکیپ در حال فعالیت هستند تا یک خط آبرسانی از شرکت فارسیت که حدود ۳۰۰ متر است را برای حل مشکل تنش آبی مردم منطقه ملاشیه آماده‌سازی کنند. این خط تا دوشنبه این هفته وصل می‌شود تا مشکل اهالی این منطقه برطرف شود.

مسئله ای دیگر

از سویی دیگر، سید داود حسینی، معاون بهره‌برداری آب شرکت آب و فاضلاب اهواز، در باره آخرین وضعیت آبرسانی به مردم ملاشیه ، اظهار داشت: ملاشیه و نقاط جنوب غرب اهواز از قبیل پردیس و بخشی از شهرک دانشگاه یک سری طرح و پروژه‌های استانی داشته که مربوط به آبفای خوزستان است و یک سری طرح و پروژه هم دارد که مربوط به سازمان آب و برق استان است. برخی از این پروژه‌ها به صورت کوتاه مدت در حال انجام است تا مشکل ملاشیه به صورت نسبی برطرف شود، از قبیل یک انتقالی در خود اتوبان که تقریبا ۸۰ درصد کار انجام شده است، نصب پمپ و تولید در تصفیه‌خانه گروه ملی در حال انجام است که ظرف دو هفته آینده تعمیر آب خام و عملیات اورهال به اتمام می‌رسد.

معاون بهره‌برداری آب شرکت آب و فاضلاب اهواز  با اشاره به مشکلات در ملاشیه اهواز، گفت: ساخت و سازهای زیاد باعث شده تا میزان انشعابات غیرمجاز آب در این منطقه افزایش پیدا کند، به گونه‌ای که از 20 هزار خانوار و ۷۰ هزار نفر جمعیت است که  تنها چهار صد نفر دارای کنتور هستند.

حسینی با اشاره  استفاده از تولید مازاد گفت:  تصفیه‌خانه گلستان  یک افزایش  ظرفیت بر خط انتقال دارد انتقال آن زمان‌بر است، اما در تصفیه‌خانه گروه ملی بحث افزایش ظرفیت در آب خام و فیلتراسیون است که در حال حاضر نیروها در حال فعالیت هستند و نیز بحث خرید تجهیزاتش را در حال انجام است و دو هفته دیگر تانکرها به طور کامل جمع‌آوری می‌شود و شرایط به صورت پایداری برمی‌گردد.  

معاون بهره‌برداری آب شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: در منطقه جنوب مشکلی که وجود دارد این است که تصفیه‌خانه برای تولید ندارد و در مجموع آب و فاضلاب در بحث جنوب غرب تصفیه خانه ندارد و به همین دلیل نتوانسته در این ماجرا وارد شود. 

بازخورد:

اینکه، همه دستگاههای مسئول در تلاش هستند، تا مشکل بی آبی را بر طرف و از حجم مشکلات موجود در این رابطه بکاهند؛ اینکه وجود انشعابات غیر مجاز و مسائل پیرامون آن، از دیگر مشکلات منطقه است، یک وجه مسئله است،اما مشکلات، نیازمند پیش بینی های لازم و رفع آنها در زمان مناسب توسط دستگاهها، ادارات و نهادهای مسئول است، تا پیش از اینکه، عرصه را بر زندگی مردم تنگ و ایجاد مسئله نمایند، توسط کارشناسان مسئول، آنها مشخص، بررسی و با ارائه راه حل های مناسب، بر طرف شوند.

مردم خوزستان، با فصول گرم طولانی و شرجی های طاقت فرسا، نیازمند توجه جدی به خدمات آب و برق خود دارند، تا در شرایط اینچنینی و طاقت فرسا قرار نگیرند؛ مشکلات طبیعت خوزستان شاید بخشی از محیط پیرامون آنها باشد، ولی برخی مشکلات نیز، نیازمند تدبیر درست و در زمان درست هستند و ارتباطی به طبیعت منطقه ندارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »