... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - 0:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

هنری کیسینجر با رئیس جمهوری چین دیدار کرد

سیاست شرق _ تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که هنری کیسینجر، وزیرخارجه اسبق آمریکا، روز پنجشنبه در پکن، با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار کرد. 

شبکه تلویزیونی دولتی CCTV گزارش داد: «در ۲۰ ژوئیه، رئیس جمهور شی جین پینگ با هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده در مهمانسرای دولتی دیائویوتای ملاقات کرد.

در جولای ۱۹۷۱، کیسینجر، مشاور امنیت ملی وقت ایالات متحده، به طور مخفیانه به پکن سفر کرد تا روابط با چین کمونیست را توسعه دهد.

آن سفر زمینه را برای دیدار تاریخی رئیس جمهور ریچارد نیکسون فراهم کرد، جایی که او تلاش کرد هم جنگ سرد را متزلزل کند و هم برای پایان دادن به جنگ آمریکا در ویتنام کمکی به دست آورد.

اقدام واشنگتن در کمک به پکن منزوی، طی چند دهه گذشته و برنامه ریزی چینی ها، به ظهور چین به دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده منجر شد.

کیسینجر، برنده جایزه صلح نوبل، از زمان ترک قدرت، ثروتی را در مشاوره کسب‌وکارها در چین به دست آورده و نسبت به تغییر سیاست تندرو در ایالات متحده هشدار داده است.

از سال ۱۹۷۱، دکتر کیسینجر بیش از ۱۰۰ بار از چین بازدید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در ۲۷ مه امسال، این دیپلمات افسانه ای صدمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت و این سفر همچنین اولین سفر او به چین از زمان ۱۰۰ سالگی است.
این دیدار در حالی صورت گرفت که علیرغم سلسله سفرهای دیپلماتیک اخیر از سوی ایالات متحده، روابط دو کشور در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

هنری کیسینجر همچنین، با بالاترین مقام دیپلماسی چین یعنی آقای وانگ یی دیدار داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »