... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 9:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بلینکن: شاید در آینده، آمریکا به مذاکرات برجام بازگردد

آنتونی بلینکن احتمال داد در آینده شرایطی ایجاد شود که آمریکا بتواند به مذاکرات درباره برجام بازگردد، اما بلافاصله یادآوری کرد: «در حال حاضر در چنین شرایطی نیستیم.»

سیاست شرق _ آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، میگوید: مقام‌های این کشور در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌اند که درباره توافق با ایران، دیگر صحبتی نمی‌کنند.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با فرید ذکریا در شبکه تلویزیونی” سی‌ان‌ان “، مدعی شد که دولت جو بایدن قصد بازگشت به توافق هسته‌ای ایران با «اصلاحاتی اندک» را داشت، اما ایران این فرصت را از دست داد.

بلینکن همچنین گفت که ایران نتوانست یا نخواست، توافق پیشنهادی برای ازسرگیری برجام را امضا کند.

وزیر امورخارجه آمریکا، سپس افزود که دولت آمریکا صریحاً به ایران گفته است که باید برای کاستن از تنش‌ها – نه تشدید آنها – در مناسبات دو کشور در یک رشته از زمینه‌ها تدابیری اتخاذ کند.  

بلینکن اضافه کرد که واشینگتن قصد ندارد هر توافقی را بپذیرد چون به گفته او این توافق باید با «اهداف امنیتی و منافع» آمریکا مطابقت داشته باشد.

آنتونی بلینکن احتمال داد در آینده شرایطی ایجاد شود که آمریکا بتواند به مذاکرات درباره برجام بازگردد، اما بلافاصله یادآوری کرد: «در حال حاضر در چنین شرایطی نیستیم.»

او در عین حال به مجموعه‌ای از تلاش‌های آمریکا برای «فشار» به منظور «بازدارندگی قوی» درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود واشینگتن در ادامه منتظر فرصتی می‌ماند تا بتواند بر روی توافق هسته‌ای کار کند.

او بار دیگر خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، «اشتباهی هولناک» خواند.

بلینکن همچنین گفت آمریکا «عمیقا باور دارد» که دیپلماسی بهترین روش برای حل و فصل این مشکل است.

با این حال او یادآوری کرد این بدان معنا نیست که «گزینه‌های دیگری» روی میز نیستند و اگر لازم باشد، آمریکا سراغ آنها خواهد رفت.

توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی در ۲٠۱۵، با روی کار آمدن دونالد ترامپ در ۲٠۱۶، با مشکلات جدی از یپی واشینگتن مواجه گردید و عاقبت در ۲٠۱۸، با خروج ایالات متحده از آن و بازگشت تحریم های حداکثری علیه ایران، به کاهش سطح همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و افزایش غنی سازی اورانیوم از ۲٠۱۹ منجر گردید.

در پی پیروزی جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ۲٠۲٠، و چند دور مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا با میانجی‌گری اروپا، در تابستان سال گذشته این مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »