... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 4:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

مرکز تحقیقات پیو: نظرات متفاوت مردم کشورهای غربی و در حال توسعه نسبت به چین

نحوه دیده شدن چین در 24 کشور عمدتا غربی،  دیدگاه‌های منفی نسبت به این ابرقدرت  در بالاترین حد تاریخی یا نزدیک به آن است، اما دیدگاه‌هایی در برخی از کشورهای در حال توسعه که معمولاً به گرمی از این ابرقدرت استقبال می‌کنند، رو به افزایش است.
نظرسنجی در آمریکا درباره تهدید این کشور

سیاست شرق _ بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو(در آمریکا)، که روز پنجشنبه منتشر شد، بیش از نیمی از بزرگسالان کشورهای غربی( به ویژه آمریکا) می گویند  چین بزرگترین تهدید برای این کشورهاست، تقریباً سه برابر سهمی که به روسیه داده شده است.

در نظر سنجی انجام شده در آمریکا، روسیه ۱۷ درصد و کره شمالی ۲ درصد بوده است.

پیو همچنین به نحوه دیده شدن چین در ۲۴ کشور عمدتا غربی،  دیدگاه‌های منفی نسبت به این ابرقدرت  در بالاترین حد تاریخی یا نزدیک به آن است، و چنین دیدگاه‌هایی در برخی از کشورهای در حال توسعه که معمولاً به گرمی از این ابرقدرت استقبال می‌کنند، رو به افزایش است.

دیدگاه های منفی به ارزیابی اقدامات بین المللی چین، علیرغم چندین ابتکار دیپلماتیک برجسته پکن در سال گذشته – مانند میانجیگری برای توافق صلح بین عربستان سعودی و ایران و ارائه یک پیشنهاد ۱۲ ماده ای برای پایان دادن به خشونت در اوکراین – میانگین ۷۱ درصد فکر می کنند چین در زمینه صلح و ثبات جهانی مشارکتی ندارد.

در همین رابطه، 50 درصد از بزرگسالان آمریکایی که در اوایل سال جاری مورد بررسی قرار گرفتند، چین را به عنوان بزرگترین تهدیدی که این کشور با آن مواجه است نام بردند، و اشاره کرد که از پاسخ دهندگان یک سوال باز پرسیده شد. حدود ۱۷ درصد در مورد روسیه همین را گفتند.

  • آخرین باری که پیو در سال ۲۰۱۹ سؤال مشابهی پرسید ، سهم مساوی از آمریکایی ها (۲۴٪) چین و روسیه را به عنوان بزرگترین تهدید برای ایالات متحده معرفی کردند.
  • بر اساس نظرسنجی جدید، آمریکایی ها چین را هم به عنوان یک تهدید اقتصادی و هم یک تهدید امنیت ملی می دیدند، در حالی که آنها روسیه را در درجه اول یک تهدید امنیتی می دانستند.
نظرسنجی نسبت به چین و مقایسه با سال ۲۰۲۲

گزارش همراه Pew که به بررسی دیدگاه های جهانی از چین می پردازد، برخی از بزرگترین اقتصادها از جمله ایالات متحده، کانادا، ژاپن و فرانسه را پوشش می دهد. همچنین هشت کشور عمده با درآمد متوسط ​​از جمله هند، برزیل، مکزیک و نیجریه را برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ بررسی کرد.

  • میانگین ۶۷ درصد از بزرگسالان در ۲۴ کشور دیدگاه های نامطلوب در مورد چین ابراز کردند، در حالی که ۲۸ درصد نظرات مثبت داشتند.
  • حدود ۸۳ درصد از افراد مورد بررسی در ایالات متحده نظرات نامطلوب خود را در مورد چین ابراز کردند که در مقایسه با ۸۲ درصد در سال گذشته فقط اندکی افزایش یافته است.
  • اکثر کشورهای پردرآمدی که مورد بررسی قرار گرفتند، جهش قابل توجهی در درصد افرادی که گفتند که به چین نگاه نامطلوبی دارند، مشاهده نکردند – پیو خاطرنشان کرد: «نگرش‌های منفی به سادگی در سال‌های اخیر بالا بوده است.
  • اما درصد چنین دیدگاه‌هایی در بسیاری از این کشورها در بالاترین حد تاریخی یا نزدیک به آن است. حدود ۷۹ درصد از افرادی که در کانادا، ۷۲ درصد در فرانسه و ۷۶ درصد در آلمان مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که نگاهشان به چین نامطلوب است.
  • استرالیا و ژاپن بالاترین درصد پاسخ دهندگان (۸۷ درصد در هر دو کشور) را داشتند که گفتند دیدگاه های منفی نسبت به چین دارند.

در کشورهای با درآمد متوسط، دیدگاه چین چندان واضح نیست. در هند، ۶۷ درصد از بزرگسالان به چین نگاه نامطلوب داشتند، در مقایسه با ۴۶ درصد در نظرسنجی سال ۲۰۱۹. حدود ۴۸ درصد از برزیلی ها به چین نگاه نامطلوب داشتند، در مقایسه با ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۹.

  • اما در اندونزی، ۲۵ درصد به چین نگاه نامطلوبی داشتند که از ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۹ کمتر بود. فقط ۱۵ درصد از نیجریه ای ها و ۲۳ درصد از کنیایی ها دیدگاه های منفی در مورد چین ابراز کردند.

جالب اینجاست که تصویر چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی، در کشورهای با درآمد بالا، قوی تر از کشورهای با درآمد متوسط ​​است. برای مثال ایتالیا تنها کشوری است که اکثریت آن (۵۵ درصد) چین را قدرت اقتصادی پیشرو می‌دانند.

با این حال، مردم در کشورهای با درآمد متوسط ​​مزایای اقتصادی روابط خود با چین را می شناسند. یک سوال نظرسنجی متفاوت که فقط در این کشورها پرسیده شد، نشان می‌دهد که حدود نیمی یا بیشتر، از شش کشور با درآمد متوسط ​​می‌گویند که اقتصاد کشورشان به میزان زیادی از سرمایه‌گذاری چین سود برده است. در نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی، حدود هفت نفر از هر ده یا بیشتر این را می گویند.

نگرش نسبت به شی جین پینگ

تعداد کمی از ۲۴ کشور مورد بررسی به شی جین پینگ رئیس جمهور چین اعتماد دارند که در مورد امور جهانی کار درست را انجام می دهد. در اکثر کشورهای اروپای غربی، ایالات متحده، کانادا و بیشتر منطقه آسیا و اقیانوسیه، حدود نیمی از هر کشور می گویند که اصلاً به او اعتماد ندارند . اندونزی، کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی تنها کشورهایی هستند که اکثریت یا کثرت به رهبری او اعتماد دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »