... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 10:40 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نشست سه جانبه رهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در کمپ دیوید

کاخ سفید اعلام کرد که هدف از این اقدام عمدتاً تحرکات کره شمالی بوده و این تصور را که سیگنالی برای چین است، نادرست است .

سیاست شرق _ نشست سران آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، در کمپ دیوید، چشم انداز همکاری های نظامی سه کشور را تقویت کرده و این اولین نشست سه جانبه را، به یک سنت سالانه تبدیل خواهند کرد.

به نقل از آکسیوس، این اولین اجلاس رهبران کشورهای خارجی با بایدن در کمپ دیوید بود و نشان دهنده گام مهمی در نزدیکی توکیو و سئول به واشینگتن است، در حالی که تنش در اقیانوس هند و آرام، همچنان بین چین و کره شمالی با متحدین آمریکا وجود دارد.

در جریان این اجلاس که روز جمعه برگزار شد، جو بایدن، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، مجموعه ای از تعهدات جدید در زمینه همکاری های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی را رسمیت بخشیدند.

  • توافقات نظامی شامل یک برنامه تمرین نظامی چند ساله، هماهنگی عمیق تر در مورد دفاع موشکی بالستیک و یک خط تلفن جدید ارتباطی بحران است.
  • بایدن در پاسخ به این سوال که آیا روابط ایالات متحده با کره جنوبی و ژاپن در صورت انتخاب دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۴ ممکن است از بین برود، گفت که سیاست های ترامپ “اول آمریکا” آمریکا را تضعیف کرده است، اما او معتقد است “تغییرات نهادی” اعلام شده در روز جمعه تنها با گذشت زمان تقویت خواهد شد.
  • در بیانیه مشترکی که پیش از کنفرانس مطبوعاتی منتشر شد، رهبران سه کشور گفتند که  به شدت با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود در آب های اقیانوس هند و اقیانوس آرام مخالف هستند.” آنها همچنین بر “ثبات در سراسر تنگه تایوان” تاکید کردند.
  • وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه به خبرنگاران گفت: «جامعه بین‌المللی درباره اینکه چه کسی تناقض‌آفرینی می‌کند و تنش‌ها را افزایش می‌دهد، قضاوت خاص خود را دارد.»
  • وانگ گفت: «تلاش برای تشکیل گروه‌ها و دسته‌های انحصاری مختلف و ایجاد تقابل بلوکی در منطقه آسیا-اقیانوسیه طرفداری ندارد و قطعاً باعث هوشیاری و مخالفت در کشورهای منطقه خواهد شد».
  • بایدن در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگرچه این نشست «درباره چین نبود»، رهبران درباره نگرانی‌های مشترک خود در مورد اجبار اقتصادی و اقدامات پکن در منطقه صحبت کردند.
  • در این اجلاس، رهبران توافق کردند که یک خط تلفن سه جانبه برای مواقع بحران منطقه ای ایجاد کنند.
  • کاخ سفید اعلام کرد که هدف از این اقدام عمدتاً تحرکات کره شمالی بوده و این تصور را که سیگنالی برای چین است، نادرست است .
  • افزایش بی‌سابقه آزمایش‌های موشکی کره شمالی به نزدیک‌تر شدن دو متحد نزدیک آمریکا در آسیا نیز کمک کرده است.
  • جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: “من فقط تاکید می کنم که در این اجلاس امروز، این مشارکت علیه کسی نیست.
  • یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران، گردهمایی روز جمعه را با مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان مقایسه کرد که کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۰ در کمپ دیوید انجام داد. این مذاکرات بعداً شکست خورد و به انتفاضه دوم منجر شد.
  •  ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن برای برگزاری نشست سه جانبه سالانه و جلسات منظم بین مقامات در سطح کابینه توافق کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »