... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - 12:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس سازمان برنامه و بودجه: منابع ارزی ایران، در چهار کشور آزاد شدند

سیاست شرق _ رئیس سازمان برنامه و بودجه، از آزادی منابع ارزی ایران در کره، عراق، ژاپن و ترکیه خبر داد.

به نقل از خبرگزاری میزان، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: منابع ارزی ایران در کره، عراق، ژاپن و ترکیه آزاد شده است؛ این منابع بانک مرکزی است و به دولت ارتباطی ندارد اما امروز این منابع قابل استفاده است و می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد.

وی در نشست هم اندیشی با کارشناسان اقتصادی، با اشاره به اینکه شرایط سخت تحریم به عنوان یک عامل بیرونی در اقتصاد ایران سایه انداخته است و بر تصمیم‌های ما اثرگذار است، گفت: تلاش می‌کنیم تحریم‌ها را کم اثر کنیم یا برطرف کنیم، اما با توجه به اینکه معادلات براساس علاقه‌مندی ما شکل نمی‌گیرد باید براساس تئوری تداوم تحریم عمل کنیم؛ با تدابیری که دولت داشته است سعی شده تا چندین مسئله حل شود.

وی ضمن اشاره به اینکه تلاش شد تا با استفاده از مالیات بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم، بیان کرد: البته به سبب تورم بخشی از اثر این درآمد‌ها از بین رفت و کم اثر شد. در حوزه نفت نیز تلاش شد تا مشکلات کمتر شود با فروش نفت بیشتر شود، اما مشکلات بازگشت ارز با دشواری‌های تحریم مواجه است.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت: شرایط سخت تحریم به عنوان یک عامل بیرونی در اقتصاد ایران سایه انداخته است و بر تصمیم‌های ما اثرگذار است.

منظور با بیان اینکه اثر تعدیل نرخ ارز فروکش کرده و عدم تکرار آن به تنظیم‌گری دولت بستگی دارد، اذعان داشت: با وجود اینکه در سقف مصرف انرژی قرار داریم دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد.

وی تصریح کرد: ناترازی ارزی مشکل بود و یک تصمیم بزرگی در سال گذشته گرفته شد و نرخ ارز تعدیل شد. در حال حاضر شوک تعدیل ارز کاهش یافته است و به نظر می‌رسد به تعادل جدیدی رسیده‌ایم. اینکه شوک تکرار شود یا خیر بستگی به تنظیم گری ما دارد.

منظور در بخشی دیگر بیان کرد: برخی روز‌های سال تا ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین را مصرف کردیم. تولید در سقف قرار دارد و حوزه انرژی یک محدودیت جدی برای کشور است. رشد مصرف بالا است و ظرفیت تولید ما عمدتا مصروف نیاز‌های جاری می‌شود. با توجه به اینکه رشد قیمت نداریم تلاش می‌کنیم از مسیر‌های دیگر عمل کنیم. طبیعتاً افزایش قیمت بهترین ابزار است، اما با توجه به شوک‌های قیمتی اخیر تلاش می‌کنیم تا شوک جدیدی ایجاد نکنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »