... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - 11:16 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اکسیوس: آمریکا، اسناد مربوط به کودتای شیلی را از طبق بندی خارج کرد

آرشیو امنیت ملی نشان داد که قبل از کودتا، رئیس جمهور وقت نیکسون به ریچارد هلمز، رئیس سیا دستور مستقیم داده بود تا با تحریک یک کودتای نظامی برای برکناری آلنده، "نجات شیلی" را انجام دهد .

سیاست شرق _ ایالات متحده گزارش های اطلاعاتی تاریخی ریچارد نیکسون، رئیس جمهور این کشور، در مورد کودتای ۱۹۷۳ شیلی را، از حالت طبقه بندی خارج کرد.

به نقل از اکسیوس، وزارت امور خارجه ایالات متحده، دو سند سابقاً فوق محرمانه را، منتشر کرده است که اطلاعاتی را که ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا در جریان کودتای ۱۹۷۳ در شیلی دریافت کرده بود، روشن می کند .

 سوابق نشان می دهد که دولت نیکسون – و حمایت احتمالی – از رویدادهایی در سانتیاگو شیلی که منجر به سقوط دولت منتخب دموکراتیک رئیس جمهور سوسیالیست سالوادور آینده و روی کار آمدن یک دیکتاتوری وحشیانه شد، وجود دارد.

گزارش های روزانه رئیس جمهور آمریکا از سیا که هفته گذشته توسط برناردت میهان، سفیر ایالات متحده در شیلی منتشر شد، نشان می دهد که نیکسون اطلاعاتی در مورد وقوع کودتا دریافت کرده بود.

  • سه روز قبل از کودتا، جلسه توجیهی رئیس جمهور درباره «احتمال کودتای نظامی زودهنگام» و اعتقاد آلنده مبنی بر اینکه وضعیت «جدی است و نیاز به برخورد محتاطانه دارد و ممکن است برخی عقب‌نشینی‌های سیاسی تاکتیکی لازم باشد» بحث شد.
  • او نگران فشارهای مداوم مخالفان علیه خود و به ویژه در مورد نیات ارتش است.»
  • در روز کودتای ۱۱ سپتامبر، در جلسه توجیهی به “برنامه های افسران نیروی دریایی برای آغاز عملیات نظامی علیه دولت آلنده” اشاره شد.

چندین سند توسط ایالات متحده در سال‌های اخیر از طبقه‌بندی خارج شده‌اند که به نقش واشنگتن در کودتا علیه سالوادور آلنده، که دیکتاتوری وحشیانه ژنرال آگوستو پینوشه را روی کار آورد، اشاره می‌کند.

  • آرشیو امنیت ملی نشان داد که قبل از کودتا، رئیس جمهور وقت نیکسون به ریچارد هلمز، رئیس سیا دستور مستقیم داده بود تا با تحریک یک کودتای نظامی برای برکناری آلنده، “نجات شیلی” را انجام دهد .

 شیلی یکی از چندین کشوری بود که ایالات متحده آن را در طول جنگ سرد برای توقف گسترش دولت‌های چپ در حالی که ایالات متحده در جنگ ویتنام درگیر بود، حیاتی می‌دید.

  • ایالات متحده برای جلوگیری و سرنگونی دولت های چپ تلاش کرد، حتی اگر به معنای استقرار دیکتاتوری های دست راستی در این دوره باشد.

آنها می گویند: “دولت ایالات متحده در پاسخ به درخواست دولت شیلی و اجازه دادن به درک عمیق تر از تاریخ مشترک ، این بررسی از طبقه بندی را تکمیل کرد. “

  • گلوریا د لا فوئنته، معاون وزیر امور خارجه شیلی در دولت گابریل بوریک، در بیانیه‌ای گفت: خروج این اسناد از طبقه بندی شده، “جستجوی حقیقت را ترویج می‌کند و تعهد کشورهای ما به ارزش‌های دموکراتیک را تقویت می‌کند.”
  •  هیئتی از اعضای هیسپانیک آمریکایی مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً در آستانه پنجاهمین سالگرد کودتای پینوشه از شیلی دیدن کردند.
  • این هیئت شامل نمایندگان ایالات متحده، الکساندریا اوکاسیو-کورتز (DN.Y.)، خواکین کاسترو (D-Texas) و Maxwell Frost (D-Fla.) بود.
  • آنها از موزه خاطره و لوس دِرچوس هومانوس در سانتیاگو، شیلی بازدید کردند. این ادای احترام به قربانیان پینوشه است.

شیلی به ایالات متحده فشار می آورد تا اسناد بیشتری را در ارتباط با کودتا از حالت طبقه بندی خارج کند.

بیش از ۳۰۰۰ نفر در دوران حکومت پینوشه از ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ ترور شدند، ۴۰۰۰۰ نفر به زور ناپدید شدند و هزاران نفر دیگر بازداشت شدند .

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »