... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - 0:08 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

شینهوا: نظامیان در گابن، قدرت را به دست گرفتند

هیئت ملی انتخابات گابن، روز سه شنبه اعلام کرد که بونگو از حزب حاکم دموکرات گابن برای سومین بار در انتخابات روز شنبه انتخاب شد. با این حال، افسران ارتش گفتند که نتیجه انتخابات قابل قبول نیست.

سیاست شرق _ ارتش گابن نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را لغو و نهادهای دولتی را منحل کرد. ارتش مدعی شد که آنها قدرت را به دست گرفته و رئیس جمهور علی بونگو را در حبس خانگی قرار داده اند.

به نقل از خبرگزاری شینهوا، در یک بیانیه تلویزیونی، گروهی از افسران ارشد گابنی گفتند که پس از آن که بونگو، رئیس جمهور فعلی، در انتخاباتی مناقشه برانگیز اعلام شد، قدرت را به دست گرفتند. آنها گفتند که نتایج انتخابات لغو شد، مؤسسات دولتی منحل شد و تمام مرزها تا اطلاع ثانوی بسته شد.

هیئت ملی انتخابات گابن، روز سه شنبه اعلام کرد که بونگو از حزب حاکم دموکرات گابن برای سومین بار در انتخابات روز شنبه انتخاب شد. با این حال، افسران ارتش گفتند که نتیجه انتخابات قابل قبول نیست.

به گزارش رسانه های محلی، صدای تیراندازی در لیبرویل پایتخت شنیده شد.

این افسران در تلویزیون ملی گفتند: «به نام مردم گابن… ما تصمیم گرفتیم با پایان دادن به رژیم فعلی از صلح دفاع کنیم. آنها بیانیه ای را به نمایندگی از کمیته انتقال و احیای نهادها قرائت کردند.

در این بیانیه آمده است: «همه نهادهای جمهوری به ویژه دولت، مجلس سنا، مجلس ملی، دادگاه قانون اساسی، شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی، مرکز انتخابات گابن منحل شده اند».

علی بونگو، ۶۴ ساله، زمانی به عنوان وزیر دفاع و سایر پست های دولت خدمت می کرد. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس جمهور گابن انتخاب شد و در سال ۲۰۱۶ مجدداً انتخاب شد.

در بیانیه دیگری که روز چهارشنبه منتشر شد، ارتش گفت: “رئیس جمهور علی بونگو بهمراه خانواده و پزشکانش در حبس خانگی قرار دارد.”

افسران کودتا گفتند که پسر رئیس جمهور، نورالدین بونگو والنتین، و چندین مقام ارشد دیگر نزدیک به بونگو دستگیر شدند.

در یک کلیپ ویدیویی که بعد از ظهر چهارشنبه منتشر شد، بونگو گفت که در محل اقامت خود است در حالی که همسر و پسرش در مکان های دیگر هستند.

بونگو در اولین حضور عمومی خود پس از کودتا گفت: “هیچ اتفاقی نمی افتد. من نمی دانم چه اتفاقی می افتد. بنابراین من از شما می خواهم که ساکت نباشید.”

ژانویه ۲۰۱۹، زمانی که بونگو در مراکش در حال بهبودی پس از سکته مغزی بود، گروهی از سربازان وارد ایستگاه رادیویی ملی در لیبرویل شدند و تأسیس «شورای ملی بازسازی» را اعلام کردند. دولت تلاش برای کودتا را خنثی کرد زیرا نیروهای امنیتی به زودی ایستگاه رادیویی را تصرف کردند و سربازان را بازداشت کردند.

جامعه جهانی نسبت به کودتا ابراز نگرانی کرده است.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه گفت که فرانسه از نزدیک وضعیت را دنبال می کند. الیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه، کودتا را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که فرانسه “بر تمایل خود برای احترام به نتایج انتخابات تاکید می کند.”

روسیه همچنین نگرانی خود را از وضعیت گابن ابراز کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که امیدواریم وضعیت گابن به ثبات بازگردد. وی همچنین توصیه کرد که روس ها در صورت عدم نیاز فوری از سفر به این کشور موقتا خودداری کنند. 

گابُن کشوری است واقع در غرب آفریقای مرکزی، که در کنار خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌ و نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت دارد. شهر لیبرویل (به معنای آزادشهر)، پایتخت گابُن است و از دیگر مراکز پرجمعیت آن می‌توان به «پُرژانتی» و «فرانس‌ویل» اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »