... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 7:37 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

عفو بین‌الملل، بی‌عملی دربرابر نقض حقوق مسلمانان اویغور را محکوم کرد

این نهاد حقوق بشری روز پنج‌شنبه ۳۱ اوت (۹ شهریور) "بی‌عملی" جامعه جهانی نسبت به گزارش "وحشتناک" سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در استان سین کیانگ چین را محکوم کرد.

سیاست شرق _ سازمان عفو بین‌الملل، “بی‌عملی” جامعه جهانی، در برابر نقض گسترده حقوق اقلیت اویغور در چین را، به شدت محکوم کرد. بیانیه این سازمان، یک سال پس از انتشار گزارش میشل باشله منتشر شده است.

یک سال پس از انتشار گزارش نقض گسترده حقوق بشر در استان سین کیانگ چین، علیه اقلیت مسلمان اویغور، سازمان عفو بین‌الملل اقدامات و واکنش‌های صورت گرفته نسبت به این گزارش را “بسیار ناکافی” ارزیابی کرده است.

این نهاد حقوق بشری روز پنج‌شنبه ۳۱ اوت(۹ شهریور) “بی‌عملی” جامعه جهانی نسبت به گزارش “وحشتناک” سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در استان سین کیانگ چین را محکوم کرد.

این گزارش که از سوی کمیسر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل، میشل باشله تهیه شده بود، یک ماه پیش از پایان دوره کاری او و بر خلاف توصیه پکن برای منتشر نکردن آن، انتشار یافت و در آن به موارد بسیاری از نقض حقوق اویغورها و سایر اقلیت‌ها در چین اشاره شده بود. 

سارا بروکس، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای چین در این باره گفته است: «به جای اقدام فوری برای رسیدگی به یافته‌های این گزارش، در مورد نقض جدی قوانین بین‌المللی در چین، جامعه جهانی و بخش مهمی از سازمان ملل، در اجرای اقدامات ضروری برای اجرای عدالت بسیار کوتاهی کرده است.»

در اکتبر ۲۰۲۲ پکن که هر گونه انتقاد درباره اتفاقات در استان سین کیانگ را رد می‌کند، در سازمان ملل متحد به پیروزی رسید؛ زمانی که اکثریت شکننده‌ای از ۴۷کشور عضو شورای حقوق بشر پیشنهاد چند کشور غربی برای برگزاری یک جلسه ویژه در مورد سین کیانگ را رد کردند.

پنج‌شنبه ششم اکتبر ۲۰۲۲، شورای حقوق بشر سازمان ملل بود، مجبور شد پس از یک رای‌گیری، حتی از بحث درباره نقض حقوق بشر در چین به‌ویژه در رابطه با مسلمانان اویغور خودداری کند. ۱۹ کشور به طرح این بحث رای مخالف دادند. ۱۱ رای ممتنع و فقط ۱۷ رای موافق به آن داده شد. بحث درباره وضعیت مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین به پیشنهاد کشورهای غربی مطرح شده بود. با نتیجه‌ای که از رای‌گیری به دست آمد این موضوع عملا از دستور کار شورا خارج شد.
گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت منطقه سین کیانگ که پایان ماه اوت منتشر شد حاکی از موارد جدی نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور، از جمله با استناد به منابع دولتی چین بود.

منطقه خودمختار اویغور «شین جیانگ» یا «سین کیانگ»، واقع در شمال غرب چین با کشورهای مغولستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند همجوار است .

شورای دولتی چین، در مقابل گزارشات مختلف درباره وضعیت مسلمانان سین کیانگ، با اعلام اینکه دشمنان چین در خارج مخصوصاً تجزیه‌طلبان، افراط‌گرایان و ترویست‌ها به منظور تجزیه کشور، تاریخ شین جیانگ را به نحوی غلط جلوه داده اند، آن منطقه را به عنوان «ترکستان شرقی» معرفی و مدعی استقلال سین کیانگ هستند .

دولت چین، شین جیانگ را مکان همزیستی فرهنگ‌ها و ادیان متنوع و خواستگاه فرهنگ‌های اقوام مختلف این منطقه می داند و دین اسلام را نیز دین ذاتی یا یگانه دین قوم اویغور نمی داند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »