... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 11:25 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

یاسمین مقبلی کیست و چگونه به ناسا راه یافت؟

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷ به عنوان کاندیدای فضانوردی ناسا انتخاب و فقط چند سال بعد، یکی از ۱۸ فضانورد انتخاب شده برای برنامه آرتمیس شد.

سیاست شرق _ یاسمین مقبلی، متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳(۳ تیر ۱۳۶۲) در «باد ناوهیم» آلمان غربی است؛ پدر و مادرش ایرانی و در بحبوحه انقلاب در سال ۱۳۵۷ از کشور خارج شده و در آلمان ساکن شدند. مقبلی در سال ۱۳۶۲ در آنجا به دنیا آمد، اما بعد از چندی به آمریکا مهاجرت کردند.

یاسمین مقبلی، خلبان آزمایشی ارتش تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد ناساست. او فارغ‌التحصیل موسسه فناوری ماساچوست، فوق لیسانس نیروی دریایی و مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی دریایی است. از سال ۲۰۱۹، او بیش از ۲۰۰۰ ساعت زمان پرواز داشته و در ۱۵۰ ماموریت جنگی در کشورهای مختلف از جمله افغانستان شرکت کرده است.

مقبلی در سال ۲۰۰۵ به عنوان افسر و نیروی دریایی ارتش ایالات متحده مامور شد و برای تبدیل‌شدن به یک خلبان سوپر کبرا AH_۱ آموزش دید. او در زمان خدمت در سپاه تفنگداران دریایی، سه بار در خارج از کشور اقامت داشت و ۱۵۰ ماموریت جنگی را به پایان رساند. مقبلی با هلی‌کوپتر کبرا پرواز کرده و به دلیل تبحر در کارش، در زمان حضورش در افغانستان، به او نام مستعار «آرواره» دادند.

مقبلی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هوا فضا از دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده در کالیفرنیا دریافت کرد و همچنین در دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده در ایستگاه هوایی Patuxent River در مریلند شرکت کرد و به عنوان خلبان آزمایش هلی‌کوپتر با VMX-۱ در ایستگاه هوایی نیروی دریایی ارتش در یوما در ایالت مریلند فعالیت کرد.

یاسمین مقبلی با سام والد(Sam Wald) اهل سن‌آنتونیو تگزاس ازدواج کرده و دو دختر دوقلو دارد.

ماموریت جدید مقبلی در ناسا

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷ به عنوان کاندیدای فضانوردی ناسا انتخاب و فقط چند سال بعد، یکی از ۱۸ فضانورد انتخاب شده برای برنامه آرتمیس شد. او در جدیدترین ماموریت «خدمه_۷» (Crew-۷) اسپیس ایکس که در روز یکشنبه ۵ شهریورماه با موفقیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت به عنوان فرمانده حضور داشت.
در فضاپیمای Dragon Endurance(استقامت اژدها) چهار فضانورد به نمایندگی از چهار کشور مختلف حضور داشتند. ماموریت Crew-۷ هفتمین ماموریت سرنشین‎‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط ناسا و اسپیس ایکس است. فضانورد دانمارکی «آندریاس موگنسن» نماینده آژانس فضایی اروپا، «ساتوشی فوروکاوا» از آژانس اکتشافات هوا فضای ژاپن(JAXA) و «کنستانتین بوریسف» فضانورد روسی از روسکوسموس در این ماموریت حضور دارند. آنها یک دوره ۶ ماهه را در فضا آغاز خواهند کرد و قرار است نزدیک به ۳۰ آزمایش علمی را انجام دهند.

عضویت در ارتش آمریکا و فضانورد شدن

حضور در ناسا به عنوان فضانورد و شرکت در ماموریت‌های فضایی، نیازمند گذراندن دوره‌های سخت و طولانی در زمینه‌های مختلف مرتبط با فضانوردی و اخذ مدارک مختلف است. بر اساس توضیحات منتشر شده در سایت رسمی ناسا، نیازهای اولیه برای درخواست شامل شهروندی ایالات متحده با مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات(STEM) و حداقل دو سال تجربه حرفه‌ای مرتبط یا ۱۰۰۰ ساعت خلبانی در هواپیمای جت است. تجربه تدریس، از جمله در سطوح K-۱۲ به عنوان تجربه واجد شرایط برای موقعیت کاندید فضانورد در نظر گرفته می‌شود؛ مشروط بر اینکه مدرک در رشته‌های علوم، مهندسی یا ریاضیات باشد.

نامزدهای فضانوردی همچنین باید قادر به گذراندن دوره فیزیکی فضانوردی طولانی‌مدت ناسا باشند که بخشی از آن شامل شرایط زیر است:

حدّت بینایی دور و نزدیک باید تا ۲۰/۲۰ در هر چشم قابل اصلاح باشد. استفاده از عینک قابل قبول است. اعمال جراحی انکساری چشم PRK و لیزیک مجاز است. از آنجایی که از خدمه انتظار می‌رود روی فضاپیما حرکت کنند و پیاده‌روی فضایی انجام دهند، متقاضیان باید شرایط تن‌سنجی برای حضور در فضاپیما و لباس فضایی را داشته باشند.

بدیهی است مسیر فضانورد شدن برای کسی که در ارتش ایالات متحده به عنوان خلبان حضور داشته، در ماموریت‌های متعددی در کشورهای مختلف شرکت کرده و چنین الزامات و شرایط سختی را گذرانده باشد هموارتر می‌شود و شانس بیشتری برای انتخاب‌شدن در یک سفر فضایی دارد. در واقع همانگونه که یاسمین مقبلی در یکی از مصاحبه‌هایش بیان کرد، عضویت او در ارتش ایالات متحده و ساعت‌ها پرواز با هواپیماهای جنگنده آمریکایی در طول این سال‌ها، میان‌بری برای رساندن او به آرزوی دیرینه‌اش یعنی فضانوردی بود.

حضور در ایستگاه فصایی

کپسول فضاپیمای SpaceX Dragon در تاریخ ۲۷ اوت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) لنگر انداخت. جاسمین مقبلی، فرمانده ناسا، پس از لنگر انداختن موفقیت‌آمیز، به کنترل مأموریت اسپیس‌ایکس گفت: «خیلی متشکرم. باید مدام به خودم یادآوری کنم که این یک رویا نیست.»

این لنگرگاه پایان یک سفر نزدیک به ۳۰ ساعته برای خدمه چهار نفره کپسول بود که در ساعات اولیه روز شنبه از پد ۳۹A ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شد. اما این شروع چیزی بزرگتر است، یک ماموریت شش ماهه برای مقبلی و سه خدمه اش.

آندریاس موگنسن خلبان Crew-۷ از آژانس فضایی اروپا به اسپیس ایکس گفت: “این اولین قدم سفر است، ماموریت واقعی اکنون آغاز می شود.” در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ما کارهای زیادی در پیش داریم که مشتاقانه منتظر آن هستیم.»

فضانوردان Crew-۷ سپس به هفت فضانوردی که قبلاً در ایستگاه بودند پیوستند و تمام ۱۱ فضانورد برای یک مراسم استقبال کوتاه گرد هم آمدند تا ماموریت مشترک خود را آغاز کنند.

این ماموریت هفتمین پرواز عملیاتی خدمه تجاری برای ناسا توسط SpaceX و هشتمین پرواز این شرکت برای آژانس فضایی ایالات متحده به طور کلی (شامل یک پرواز آزمایشی خدمه) است.

منبع: space

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »