... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 7:16 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

صدور بیانیه پایانی اجلاس همکاری و توسعه شورای همکاری خلیج فارس و چین در ریاض

در بیانیه به اهمیت گفتگوی فراگیر و همه جانبه با مشارکت همه کشورهای منطقه برای حل مشکلات با ایران از جمله پرونده هسته ای و آنچه فعالیت های تخریبی ایران و مبارزه با پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی و شبه نظامیان مسلح و جلوگیری از انتشار موشک های بالستیک و پهپاد های نظامی در منطقه تاکید کردند.

سیاست شرق _ بیانیه پایانی اجلاس همکاری و توسعه شورای همکاری خلیج فارس و چین ،در حالی صادر شد، که متن آن حاکی از درخواست های متعدد از ایران بود.


به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان (واس)، روز جمعه، رهبران حاضر در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین، بر تقویت شراکت استراتژیک موجود میان شورای همکاری خلیج فارس و دولت چین به توافق رسیده و برنامه کاری مشترک سالهای ۲۰٢۳ تا ۲۰٢۷ میلادی را تصویب کردند.
حاضران همچنین بر اهمیت پشتیبانی متقابل در مسیر تحقق مصالح مشترک تاکید نمودند و بر اساس آن دولت چین از تلاشهای کشورهای حوزه خلیج فارس برای حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت و ثبات خود حمایت کرده و کشورهای عربی نیز از تلاشهای چین برای توسعه اقتصادی و حفظ وحدت و تمامیت ارضی خود حمایت می کنند.
شرکت کنندگان بر تقویت همکاری‌ها در زمینه های انرژی، تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، فناوری های پیشرفته، هوافضا و بهداشت تاکید کردند.
آنان تمامی اقدامات تروریستی به هر شکل و نوع را محکوم کرده و بر ضرورت تلاش برای از بین بردن حامیان مالی و جلوگیری از سربازگیری و مسلح سازی گروه های تروریستی تاکید نمودند.
حاضران در اجلاس بر ضرورت پشتیبانی از پیمان عدم انتشار سلاح های هسته ای و جلوگیری از انتشار سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خلیج فارس تاکید کرده و بر اهمیت اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید کرده، از دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت کردند با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری های لازم را داشته باشد.
در ادامه این بیانیه، حاضران بر ضرورت مدیریت روابط کشورهای شورای همکاری و ایران بر مبنای اصول حسن همسایگی و عدم دخالت در امور داخلی و احترام به سیادت و تمامیت ارضی کشورها تاکید نمودند.
آنان همچنین به اهمیت گفتگوی فراگیر و همه جانبه با مشارکت همه کشورهای منطقه برای حل مشکلات با ایران از جمله پرونده هسته ای و آنچه فعالیت های تخریبی ایران و مبارزه با پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی و شبه نظامیان مسلح و جلوگیری از انتشار موشک های بالستیک و پهپاد های نظامی در منطقه تاکید کردند.
حاضران در جلسه بر ضرورت رسیدن به راه حل عادلانه قضیه فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی بر اساس قوانین و قطعنامه های سازمان ملل و برنامه پیشنهادی صلح خلیج تاکید نمودند.
رهبران کشورها بر پشتیبانی خود از شورای رهبری یمن به ریاست دکتر رشاد العلیمی تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند که هرچه زودتر راه حل سیاسی در این کشور بر اساس برنامه پیشنهادی خلیج و سازوکارهای اجرایی آن و قطعنامه‌های سازمان ملل و نتایج گفتگوی ملی حاصل گردد.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »