... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - 1:01 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: بنیاد نوبل، از دعوت روسیه، بلاروس و ایران، برای اهدای جوایز، عقب نشینی کرد

بنیاد نوبل، تحت فشار برخی احزاب این کشور، دعوت از سفیران کشورهای روسیه، بلاروس و ایران به مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم را پس گرفت.

سیاست شرق _ بنیاد نوبل اعلام کرد، علیرغم دعوت قبلی خود، از سفرای روسیه، بلاروس و ایران برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل امسال در اسکلم، تصمیم قبلی را لغو می کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، سال گذشته، این بنیاد سفرای روسیه و بلاروس را، به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین و حمایت مینسک، کنار گذاشته بود.

این بنیاد روز پنجشنبه گفته بود که از سه کشور روسیه، بلاروس و ایران نیز، برای مراسم اهدای جوایز امسال در ماه دسامبر دعوت خواهد کرد.

روز پنجشنبه، مدیر اجرایی بنیاد نوبل گفته بود که، به دلیل جلوگیری از قطبی شدن بیشتر فضای جهانی، امسال از سفرای همه کشورهایی که در سوئد و نروژ حضور دیپلماتیک دارند، برای حضور در مراسم نوبل دعوت به عمل آورده است.

“ویدار هلگسن” مدیر اجرایی بنیاد نوبل درباره دعوت از ۳ کشور روسیه، بلاروس و ایران گفته بود:” جهان به طور فزاینده‌ای در حال تقسیم شدن به حوزه‌هایی است که گفت‌وگو بین افراد دارای دیدگاه‌های متفاوت را کاهش می‌دهند. 

مدیر بنیاد نوبل گفت که این تصمیم پاسخی به “جهان دو قطبی فزاینده” و تمایل آن برای “انتقال پیام های مهم جایزه نوبل به همه” است.

این اظهارات باعث مخالفت برخی نمایندگان احزاب سیاسی سوئد شد.

به دنبال آن، بنیاد نوبل، تحت فشار برخی احزاب این کشور، دعوت از سفیران کشورهای روسیه، بلاروس و ایران به مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم را پس گرفت.

مراسم اعطای جوایز ۵ گانه علمی و ادبیات نوبل همه ساله در ۱٠ دسامبر(۱۹ آذر)، در شهر استکهلم سوئد برگزار می شود.

مراسم اعطای جایزه نوبل صلح اما در شهر اسلو نروژ برگزار می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »