... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - 11:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

عکاظ: یک هیئت حوثی، برای گفتگو درباره صلح همه جانبه، به ریاض سفر کرد

تلاش‌های کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف تشویق همه طرف‌های یمنی، می تواند بحران موجود را به سمت حل و فصل مسائل سوق دهد.

سیاست شرق _ در چارچوب یافتن راه حل سیاسی و در ادامه گفتگوهای هیئت سعودی در صنعا، در آوریل (فروردین) سال جاری، برای بحث در مورد راه‌های حل مسائل بحث برانگیز و دستیابی به آتش‌بس دائمی، روز پنجشنبه، عربستان سعودی میزبان هیئتی به نمایندگی از حوثی‌های یمن (انصارالله) بود.

به نقل از روزنامه عکاظ عربستان، این گفتگوها با هدف یافتن راه حل سیاسی جامع و انتقال یمن از مرحله درگیری به مرحله ای که ثبات، توسعه و بازسازی بر آن حاکم باشد.

بنا به این گزارش، حل بحران یمن، نیازمند یک راه حل سیاسی است و تنها با توافق مولفه های یمنی محقق می شود که با توجه به تحولات مثبت اخیر در منطقه، فرصت مناسبی است.

تلاش‌های کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف تشویق همه طرف‌های یمنی، می تواند بحران موجود را به سمت حل و فصل مسائل سوق دهد.

دو منبع آگاه به رویترز تأیید کردند که نمایندگان حوثی‌ها و سلطنت نشین عمان روز پنجشنبه برای مذاکره درباره آتش‌بس دائمی وارد پادشاهی شدند و توضیح دادند که هیئت عمانی زودتر وارد صنعا شده و همراه با هیئت حوثی به ریاض رفته است.

یکی از اعضای دفتر سیاسی حوثی ها (انصارالله) ، علی القحوم، در پست های خود در “X” گفت: “خوش بینی در موفقیت میانجیگری برای رسیدن به صلح در کشور وجود دارد و هنوز هم وجود دارد.”

پس از آن که هانس گراندبرگ، فرستاده سازمان ملل متحد، در نشست اخیر خود در شورای امنیت، از طرف های درگیر خواست تا به نشان دادن آمادگی خود برای جستجوی راه حل ها ادامه دهند، سازمان ملل در حال تلاش برای ایجاد یک توافق دائمی بین یمنی ها پس از سال ها جنگ است. .

نماینده سازمان ملل بر ضرورت تبدیل این موضوع به گام های ملموس تاکید کرد.

در همین حال، معین عبدالمالک، نخست وزیر دولت یمن مستقر در عدن، که از سوی عربستان حمایت می شود، از تلاش های عربستان سعودی و سلطان نشین عمان و تمامی طرف های منطقه ای و بین المللی با هدف پایان دادن به بحران یمن و دستیابی به صلح جامع و پایدار بر مبنای شرایط مرجع برای راه حل سیاسی مورد توافق، تشکر کرد.

یمن به‌عنوان فقیرترین کشور در شبه جزیره عربستان هشت سال درگیر جنگ داخلی است که یک طرف آن حوثی‌ها هستند که کنترل صنعا پایتخت و بخش‌های دیگر این کشور را در اختیار دارند. طرف دیگر درگیری دولت در تبعید است که از سوی ائتلاف نظامی به رهبری ریاض حمایت می‌شود.

گرچه زمان آتش‌بس مورد مذاکره سازمان ملل از اکتبر گذشته منقضی شده است اما همچنان کم و بیش رعایت می‌شود و خشونت‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است.

مقامات دولتی یمن چند روز پس از دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با سلطان عمان گفتند که هیاتی از عمان به‌عنوان کشور میانجی روز پنجشنبه وارد صنعا شد.

علی القوم یکی از اعضای شورای سیاسی حوثی‌ها (انصارالله) در ایکس نوشت: « درباره میانجی‌گری و تلاش عمان برای دستیابی به صلح در یمن خوشبینیم.»

ماجد المذحجی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک صنعا گفت که این دیدار «به‌معنای انتقال روابط بین حوثی‌ها و عربستان از پشت صحنه به اتاق نشیمن است.»

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «با سازماندهی گفت‌وگوها در ریاض، دو طرف این رابطه را مشروعیت بخشیده و به آن شتاب بیشتری می‌بخشند.»

یک هیات سعودی با همراهی میانجی‌های عمانی در ماه آوریل گذشته به صنعا رفتند تا مذاکراتی برای احیای آتش‌بس و ایجاد آتش‌بس پایدارتر داشته باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »