... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - 11:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آمیخته شدن ورزش و سیاست در تهران

این مسابقه ابعاد دیپلماتیکی نیز دارد زیرا بیانگر بهبود مناسبات و تغییر نسبت به ۷ سال گذشته ای باشد، که باشگاه‌های عربستان و ایران، مجبور بودند در زمین های بی طرف بازی کنند و نه در کشور خود!

سیاست شرق _ انبوه هواداران فوتبال ، روز دوشنبه با استقبال بی نظیر و هیجان‌انگیز از تیم النصر عربستان و کریستیانو رونالدو، سوپر ستاره پرتغالی این تیم، که برای بازی وارد تهران شده بودند، استقبال کردند.

تیم النصر عربستان، بهمراه رونالدو، بلافاصله پس از فرود در فرودگاه امام خمینی تهران، مورد استقبال «رضا درویش»، مدیرعامل تیم پرسپولیس تهران قرار گرفتند و به رسم مهمان نوازی، یک تخته فرش سنتی ایرانی به رونالدو هدیه داده شد، که به نظر می رسید، او از این هدیه، هیجان‌زده شده بود.

عکس ها و ویدیوهای منتشر شده در این رابطه، نشان می دهد که هواداران فوتبال، در تعقیب اتوبوس حامل رونالدو، و با «رونالدو، رونالدو» گفتن، احساسات خود را نسبت به این بازیکن فوتبال تیم النصر، نشان دادند.

وقتی هم که اتوبوس رونالدو به هتل اسپیناس تهران رسید، در حالی که توسط یگان های امنیتی به سمت اتاقش همراهی می‌شد، او به جمعیت مشتاق از دیدارش، لبخند می‌زد تا به اتاقش راهنمایی شد، در حالی که، خیل دوستدارانش، وارد هتل اسپیناس شده بودند.

به گفته خبرگزاری ها، یک طبقه کامل از هتل مجلل اسپیناس، برای تیم النصر و یک سوئیت ویژه نیز برای رونالدو در نظر گرفته شده است.

بازی پرسپولیس و النصر، روز سه‌شنبه، در ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی و بدون تماشاگر برگزار خواهد بود، محرومیتی مربوط به مسابقه ای از پرسپولیس است که به دلیل انتشار پستی در شبکه های اجتماعی قبل از بازی با باشگاه هندی« اف سی گوا» در فصل ۲٠۲۱_۲٠۲۲ صادر شد.

دوستداران پیر و جوان فوتبال، با در دست داشتن پوسترهای رونالدو و پوشیدن پیراهن رونالدو و النصر دیده می شدند که برای دیدن فوق ستاره پرتغالی، هیجان زده شده بودند.

با این حال،  رویارویی النصر با پرسپولیس  در  رقابت‌های  لیگ قهرمانان آسیا، نام این بازیکن  پرتغالی را بیش ازپیش، در شبکه های اجتماعی، طنین انداز کرد. این اولین بازی از زمانی است که تهران و ریاض به توافقی با میانجیگری چین، در ماه مارس امسال، دست یافتند.

یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس پیش از این دیدار از میزبانی تیم بزرگ النصر ابراز خوشحالی کرد اما گفت که تیمش در مقابل باشگاه عربستانی با چالش مواجه است.

لوئیس کاسترو، مدیر باشگاه النصر نیز گفت : ” حس بسیار خوبی بود و همه ما از آن لذت بردیم. ما یک سری صحنه ها را دیدیم و بسیاری از هواداران ایرانی حتی پیراهن های تیم النصر را در دست داشتند که اتفاق خوشایندی برای ما بود.”

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، در خصوص وضعیت اینترنت بازیکنان النصر گفت : با مدیرعامل ایرانسل (یک ارائه دهنده داخلی و اسپانسر پرسپولیس) صحبت کرده ام و برای بازیکنان و  کسانی  که با اینترنت نامحدود همراهی می کنند، سیم کارت درخواست کرده ام. رونالدو بیش از ۶٠۴ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد. لیگ قهرمانان آسیا ۲٠۲۳_۲٠۲۴ رسما این هفته آغاز می شود که در کنار رونالدو ستارگان زیادی از جمله کریم بنزما، نیمار و سادیو مانه را جذب کرده است.

پرسپولیس یکی از موفق ترین باشگاه های ایران و منطقه است و در سال های ۲٠۱۸  و ۲٠۲٠  به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و النصر در سال ۱۹۹۵  قهرمان این مسابقات شد . سایر دیدارهای دو کشور در هفته های آینده برگزار خواهد شد. الاتحاد عربستان قرار است روز دوم مهرماه به مصاف سپاهان ایران برود و الهلال عربستان روز ۱۲ مهرماه با نساجی مازندران ایران دیدار خواهد کرد.

بعد دیپلماتیک

از سال ۲٠۱۶ که عربستان سعودی و ایران روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند، تیم‌های هر دو کشور فقط در زمین‌های بی‌طرف بازی کرده بودند.

با این حال، پوسترهای ستاره سابق منچستریونایتد، رئال مادرید و یوونتوس، با «خوش آمدید» که به زبان‌های «عربی»،« انگلیسی» و« فارسی»، در خیابان‌های اصلی تهران نصب شده بود، تا فضای مناسبی را از حضور این تیم عربستانی در تهران، تداعی کند و نشانه تغییر در فضای بین دو کشور باشد.

این مسابقه ابعاد دیپلماتیکی نیز دارد زیرا بیانگر بهبود مناسبات و تغییر نسبت به ۷ سال گذشته ای باشد، که باشگاه‌های عربستان و ایران، مجبور بودند در زمین های بی طرف بازی کنند و نه در کشور خود!

با این حال، کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه اوت، پنج ماه پس از توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران، که در ماه مارس با حمایت چین منعقد شد، چراغ سبز نشان داد تا تیم های دو کشور، در زمین های خود، میزبان تیم مقابل باشند.

این دیدار، فارغ از هر نتیجه ممکن، گویای بهبود و عادی شدن مناسبات سیاسی و ورزشی ایران و عربستان خواهد بود، مسئله ای که با استقبال کم نظیر فوتبال دوستان ایرانی از تیم النصر و رونالدو، و بخصوص تبلیغات شهری در بیلبوردها برای خوشامدگویی به این تیم عربستانی، می تواند شاهد روابط بهتری در این خصوص و در آینده باشد؛ یک دیپلماسی ورزشی، که مسیر بهتری را هموار خواهد نمود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »