... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - 1:37 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اردوغان: بر اکثر موانع، در روابط خود با واشنگتن، غلبه کرده‌ایم

اردوغان: آنکارا سطح ارتباطات خود را با دولت جو بایدن برای گسترش همکاری‌های دو طرف افزایش داده است.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در میزگردی با نمایندگان برخی از اندیشکده‌های آمریکایی که توسط اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه و SETA در نیویورک برگزار شد، شرکت کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رضایت خود را از توسعه روابط ترکیه و آمریکا بیان کرده و با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های دو کشور گفت: در دیدارهای خود با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بخش قابل توجهی از موانع را پشت سر گذاشتیم و تصمیم گرفتیم در چارچوب دستور کار مثبت، ارتباطات خود را افزایش دهیم.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه با چشم انداز «قرن ترکیه» برای قرن دوم جمهوری آماده می‌شود، گفت: هدف ترکیه کمک به حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای و ایجاد صلح، ثبات و رفاه در منطقه و همچنین رفع بی‌عدالتی‌های نظام بین‌المللی است.

او با بیان اینکه تلاش می‌کنند تا با صلح عادلانه به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهند، گفت: با هدف برقراری صلح دائمی در همه مناطق درگیری و افزایش تعداد دوستان ترکیه، به دیپلماسی اولویت خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه به پنجره فرصت باز شده برای احیای روابط ترکیه با اتحادیه اروپا اشاره کرد.

وی تصریح کرد که نگرش اتحادیه اروپا در این زمینه تعیین کننده خواهد بود.

اردوغان گفت: با وجود محدودیت‌های پنهان و آشکار، ما به یک بازیگر جهانی در صنعت دفاعی تبدیل شده‌ایم. صادرات دفاعی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

او تصریح کرد: هر تحولی در منطقه ما نشان می‌دهد که جدا کردن تروریست‌ها به عنوان خوب و بد چقدر اشتباه است. نه می‌توان با تروریست‌ها مذاکره کرد، نه دوستی و شراکتی ایجاد کرد.

اردوغان تاکید کرد: (ترکیه-آمریکا) همکاری خود را در زمینه مبارزه با تروریسم که منبع تهدیدی برای هر دو کشور است، تقویت خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در سیزدهمین«اجلاس سالانه کنکوردیا» در نیویورک شرکت کرد. 

اردوغان طی سخنانی در این اجلاس گفت: بازگشت امن و داوطلبانه پناهجویان سوری را تشویق می‌کنیم. با تکمیل مسکن دائمی، یک میلیون نفر به تعداد نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر اضافه می‌شود.

او همچنین درباره پروژه راه توسعه ترکیه-عراق گفت: دیدیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار مصمم هستند، ما نیز مصمم هستیم.

اردوغان افزود: ما با چنین قدمی (پروژه راه توسعه ترکیه-عراق) این فرصت را خواهیم داشت که دنیای جدیدی بسازیم.

رجب طیب اردوغان همچنین امروز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه هرگز به کمک یا حمایت اتحادیه اروپا نیاز نداشته است.

اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی PBS مبنی بر اینکه آیا ترکیه از روند عضویت در اتحادیه اروپا صرف نظر می‌کند یا خیر، گفت: اگر اتحادیه اروپا تصمیم مثبتی اتخاذ کند، ما از آن استقبال خواهیم کرد. پنجاه سال است که ترکیه را در دروازه‌های اتحادیه اروپا رها کرده‌اند.

وی افزود: ما همیشه کشوری خودکفا بوده‌ایم و هرگز نیاز به کمک و حمایت اتحادیه اروپا نداشته و اصلا نیازی به آن نداریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت که اقدامات سوئد برای تصویب عضویتش در ناتو کافی نیست.

وی افزود: برای اینکه [عضویت سوئد در ناتو] تصویب شود، سوئد باید به تعهدات خود عمل کند، تظاهرات و فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی در خیابان‌های استکهلم باید فورا متوقف شوند، زیرا برای مردم ترکیه بسیار مهم است که ببینند این مساله واقعاً اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »