... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - 8:03 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

آشوب در فرودگاه قره‌باغ پس از تسلیم جدایی‌طلبان

جدایی‌طلبان اداره کننده قره باغ از جمعیت 120،000 نفری خواستند که برای رفتن به فرودگاه در مرکز منطقه عجله نکنند.

سیاست شرق _ هزاران ارمنی در قره باغ، پس از موافقت نیروهای جدایی‌طلب، با آتش بسی که منجر به تسلیم شدن آن‌ها به آذربایجان می‌شود، در فرودگاهی که برخی از نیروهای حافظ صلح روسی در آن مستقر هستند، تجمع کرده‌اند.

به نقل از خبرگزاری الجزیره، جدایی‌طلبان اداره کننده قره باغ از جمعیت ۱۲۰،۰۰۰ نفری خواستند که برای رفتن به فرودگاه در مرکز منطقه عجله نکنند.

جدایی‌طلبان گفتند: «ما بار دیگر از مردم می‌خواهیم که تسلیم وحشت نشوند و برای تخلیه، به ابتکار خود به فرودگاه نروند». تصاویر از قره باغ هزاران نفر را در فرودگاه نشان می‌داد که برخی از آنها کودکان خردسال داشتند.

روسیه گفت که نیروهای حافظ صلح این کشور نقش خود را انجام می‌دهند و افزود که ۲۲۶۱ نفر از جمله ۱۰۴۹ کودک در کمپ اصلی نیروهای حافظ صلح پناه گرفته‌اند.

همزمان، مارینا کالجوراند، رئیس هیأت پارلمان اروپا برای روابط با قفقاز جنوبی، از اتحادیه اروپا خواست که در روابط خود با آذربایجان تجدید نظر کند و برای حفاظت از غیرنظامیان ارمنی تلاش کند.

این نماینده پارلمان امروز بعدازظهر به گاردین گفت که می‌داند در پایتخت‌های اروپایی «اشتیاق زیادی» برای اعمال تحریم علیه آذربایجان وجود ندارد، اما آن‌ها «باید این اقدام را در نظر بگیرند».

وی با بیان اینکه اروپا باید منابع جایگزین انرژی پیدا کند، گفت: «من فکر می‌کنم ما باید در روابط خود تجدید نظر کنیم و از گاز آذربایجان خلاص شویم.» او تاکید کرد که جامعه بین المللی باید برای محافظت از غیرنظامیان ارمنی گام بردارد.

کالجوراند گفت: «وضعیت در قره باغ در حال بدتر شدن است. این یک فاجعه انسانی بود و در روزهای آینده به یک فاجعه بزرگتر تبدیل خواهد شد.» 

کالجوراند، عضو استونیایی گروه سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها که قبلاً وزیر امور خارجه کشورش بود، گفت: «این وظیفه اتحادیه اروپا است که از ارمنستان حمایت سیاسی بسیار قوی نشان دهد، و همزمان از نظر مالی نیز کمک بیشتری کند».

کالجوراند در مورد آتش بس اعلام شده در روز چهارشنبه گفت که مشارکت نیروهای حافظ صلح روسیه در مذاکرات «مضحک» است. وی گفت: «اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی باید حضور داشته باشند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »