... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - 2:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
در مصاحبه با کیودو نیوز عنوان شد:

امیرعبداللهیان: ژاپن، ابتکار عملی را برای کمک به حل و فصل مسئله هسته ای ایران، پیشنهاد کرده است

امیرعبداللهیان: این پیشنهاد را در سفر به توکیو و ملاقات با نخست وزیر فومیو کیشیدا و سپس وزیر امور خارجه یوشیماسا هایاشی دریافت کرده است.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با «کیودو نیوز»، گفت: ژاپن ابتکاری را برای احیای توافق هسته ای متوقف شده در سال ۲۰۱۵ با ایران و شش قدرت بزرگ از جمله ایالات متحده، پیشنهاد کرده است.

امیر عبداللهیان روز یکشنبه، در نیویورک، در مصاحبه با این رسانه ژاپنی گفت که هرگونه ابتکار ژاپن که با “منافع ایران” همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد. 

وی تصریح کرد: ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته ای حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد.

 او گفت که این پیشنهاد را زمانی از دولت ژاپن دریافت کرده است، که در ماه اوت از توکیو بازدید کرده بود و با نخست وزیر فومیو کیشیدا و سپس وزیر امور خارجه یوشیماسا هایاشی ملاقات کرد.

امیر عبداللهیان، در این رابطه گفت: «زیاده خواهی» آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد توافق هسته‌ای، پیشرفت مذاکرات را به تاخیر انداخته است.

وی همچنین یکی از دیگر دلایل تأخیر را،«مداخله» این کشورها در مسائل داخلی ایران توصیف کرد، به ویژه در مورد اعتراضاتی که پس از فوت مهسا امینی رخ داده بود.

توافق هسته ای ایران و شش کشور بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده، در ازای لغو قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های اقتصادی در سال ۲۰۱۵ و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا و حسن روحانی در ایران، به دست آمد.

ولی از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۸، یک سال پس از تحلیف خود، ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، مذاکرات بر سر این توافق به بن بست رسیده است. متعاقباً نیز، ایران برخی از محدودیت های توافق شده را، به دلیل تحریم های گسترده آمریکا و عدم واکنش سایر کشورهای گروه ۱+۵، زیر پا گذاشت.

با این حال، در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده، پس از روی کار آمدن جو بایدن، به همراه سایر کشورهای گروه ۱+۵، مذاکراتی را با هدف تسهیل ورود مجدد واشنگتن به توافق از سر گرفتند، ولی تاکنون، نتیجه بخش نبوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »