... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 7:02 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

سیپری: آمریکا، بزرگترین صادرکننده تسلیحات و خدمات نظامی جهان در سال ۲۰۲۲

درآمد تسلیحاتی 42 شرکت آمریکایی در 100 شرکت برتر با 7.9 درصد کاهش به 302 میلیارد دلار در سال 2022 رسید. آنها 51 درصد از کل درآمد تسلیحاتی 100 شرکت برتر را به خود اختصاص دادند.

سیاست شرق _ بر اساس داده های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) ، درآمد حاصل از فروش تسلیحات و خدمات نظامی توسط ۱۰۰ شرکت بزرگ جهان در این صنعت، در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۹۷ میلیارد دلار بوده است، که ۳.۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

تهاجم روسیه به اوکراین و تنش‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان، باعث افزایش شدید تقاضا برای سلاح و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۲۲ شد. کمبود، هزینه های سرسام آور و اختلالات زنجیره تامین که با جنگ در اوکراین تشدید شد.

 علاوه بر این، کشورها در اواخر سال سفارش‌های جدیدی را ثبت کردند و فاصله زمانی بین سفارش‌ها و تولید به این معنی بود که افزایش تقاضا در درآمد این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۲ منعکس نشده است.

برخلاف تامین‌کنندگان اصلی ایالات متحده و اروپا، شرکت‌های آسیایی، اقیانوسیه و خاورمیانه شاهد رشد قابل‌توجهی درآمد تسلیحاتی خود در سال ۲۰۲۲ بودند که نشان دهنده توانایی آنها برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در بازه زمانی کوتاه‌تر بود. این امر به‌ویژه شرکت‌هایی که قابلیت‌های تولیدی خود را حفظ می‌کنند، مانند در اسرائیل و کره جنوبی، و کشورهایی که شرکت‌ها تمایل دارند به زنجیره‌های تأمین کوتاه تکیه کنند، صادق بود.


درآمدهای تسلیحاتی در ایالات متحده به دلیل چالش های تولید کاهش می یابد

درآمد تسلیحاتی ۴۲ شرکت آمریکایی در ۱۰۰ شرکت برتر با ۷.۹ درصد کاهش به ۳۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید. آنها ۵۱ درصد از کل درآمد تسلیحاتی ۱۰۰ شرکت برتر را به خود اختصاص دادند. از ۴۲ شرکت آمریکایی، ۳۲ شرکت کاهش در درآمد سال به سال تسلیحات، که بیشتر به مسائل زنجیره تامین جاری و کمبود نیروی کار ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ اشاره می‌کند.


آسیا با توجه به نوسازی نظامی، از اروپا بهتر عمل می کند

درآمد تسلیحاتی ۲۲ شرکت از آسیا و اقیانوسیه که در این رتبه بندی فهرست شده اند، ۳.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید. این دومین سال متوالی بود که درآمد ۱۰۰ شرکت برتر تسلیحاتی برای آسیا و اقیانوسیه بیشتر از اروپا بود.

تقاضای داخلی و اتکا به تامین‌کنندگان محلی، شرکت‌های اسلحه آسیایی را در برابر اختلالات زنجیره تامین در سال ۲۰۲۲ محافظت کرد. شرکت‌های چین، هند، ژاپن و تایوان همگی از سرمایه‌گذاری پایدار دولت در نوسازی نظامی بهره‌مند شدند.


رشد متوسط ​​درآمد در اروپا با شروع فیلتر شدن تقاضای مرتبط با اوکراین

درآمد تسلیحاتی ۲۶ شرکت در ۱۰۰ شرکت برتر مستقر در اروپا، با ۰.۹ درصد افزایش به ۱۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.

شرکت های ترکیه ای باعث افزایش قابل توجه درآمد تسلیحاتی خاورمیانه می شوند 

خاورمیانه شاهد بیشترین درصد افزایش درآمد تسلیحاتی نسبت به هر منطقه در سال ۲۰۲۲ بود، زیرا هر هفت شرکت مستقر در خاورمیانه در ۱۰۰ شرکت برتر، رشد قابل توجهی را ثبت کردند. مجموع درآمد تسلیحاتی آنها به مبلغ ۱۷.۹ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است. 

مجموع درآمدهای تسلیحاتی چهار شرکت ترکیه ای به ۵.۵ میلیارد دلار رسید، که ۲۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود. مجموع درآمدهای تسلیحاتی سه شرکت اسرائیلی در رتبه بندی به ۱۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که ۶.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.

  بایکار(تولید کننده پهپاد) پس از افزایش ۹۴ درصدی درآمد تسلیحاتی، برای اولین بار وارد ۱۰۰ شرکت برتر شد که سریع ترین نرخ رشد در بین هر شرکتی در این رتبه بندی بود. 


سایر تحولات قابل توجه

  • در سال ۲۰۲۲، چین با ۱۸ درصد، دومین سهم از مجموع درآمد ۱۰۰ تسلیحاتی برتر کشور را به خود اختصاص داد. مجموع درآمدهای تسلیحاتی هشت شرکت تسلیحاتی چینی در این رتبه بندی با ۲.۷ درصد افزایش به ۱۰۸ میلیارد دلار رسید .
  • درآمد تسلیحاتی هفت شرکت بریتانیایی که در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر فهرست شده اند با ۲.۶ درصد رشد به ۴۱.۸ میلیارد دلار یا ۷.۰ درصد کل رسید.
  • به دلیل کمبود داده، تنها دو شرکت روسی در ۱۰۰ شرکت برتر سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند . درآمد ترکیبی تسلیحات آنها با ۱۲ درصد کاهش به ۲۰.۸ میلیارد دلار رسید. شفافیت در میان شرکت های روسی همچنان رو به کاهش است. Rostec علیرغم اینکه یک نهاد هلدینگ بدون ظرفیت تولید مستقیم است، در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ به عنوان نماینده شرکت‌های تحت کنترل خود قرار گرفته است.
  • تنها شرکت اوکراینی در ۱۰۰ شرکت برتر، UkrOboronProm، شاهد کاهش ۱۰ درصدی درآمد واقعی تسلیحاتی خود به ۱.۳ میلیارد دلار بود. اگرچه درآمد تسلیحاتی این کشور به صورت اسمی افزایش یافت، اما این بیش از حد با تورم بالای کشور جبران شد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »