... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - 9:16 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست بررسی تحولات افغانستان در کازان روسیه

شرکت کنندگان در این نشست در مورد وضعیت کنونی افغانستان، مسایل آشتی بین طرف های افغان، تضمین امنیت منطقه ای و بازسازی کشور پس از جنگ و همچنین مسایل فراگیر بودن دولت طالبان، مبارزه با تروریسم و جنایات مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند.

سیاست شرق _ نشست بررسی تحولات افغانستان، در چارچوب موسوم به “فرمت مسکو”، روز جمعه با حضور نمایندگان ۱۵ کشور در کازان روسیه برگزار شد که نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، مواضع و رویکرد ایران را، در قبال این موضوع در این نشست اعلام کرد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستانی، در سخنانی در این نشست ضمن انتقاد از دخالت‌های آمریکا در منطقه، و سیاست‌های ایالات متحده در امور افغانستان طی سالیان گذشته را نادرست خواند.
وی بر ضرورت همکاری بیشتر کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان، بدون اتکا به عنصر بیگانه تاکید کرد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان خاطرنشان کرد: در برابر جبهه “همسایگان” افغانستان، “بیگانگانی” قرار دارند که اگر چه از منطقه دور هستند، اما منافع خویش، را برتری می‌بخشند و ارزش های رایج جوامع خود را برای دیگران ترویج و تبلیغ می کنند.
کاظمی قمی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال اشغالگری مستمر و بدون دلیل امریکا و هم پیمانانش و ساخت جبهه بیگانگان با منافع ملی افغانستان سر سازگاری ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد که برنامه اجرایی سیاست همسایگی بر اساس جلب منفعت و دفع مضرت از سوی حکومت سرپرستی افغانستان توام با رایزنی با همسایگان دنبال شود.

اجلاس فرمت مسکو در مورد افغانستان، روز جمعه در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه، با حضور نمایندگان ۱۵ کشور از جمله هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی « کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، برگزار شد.

در این نشست، رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان و ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در امور افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان و همچنین نمایندگان کشورهای چین، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، قرقیزستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست در مورد وضعیت کنونی افغانستان، مسایل آشتی بین طرف های افغان، تضمین امنیت منطقه ای و بازسازی کشور پس از جنگ و همچنین مسایل فراگیر بودن دولت طالبان، مبارزه با تروریسم و جنایات مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند.

از زمان روی کار آمدن طالبان تاکنون چندین بار نشست‌های فرمت مسکو به ابتکار روسیه و با هدف بررسی مسائل افغانستان برگزار شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »