... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 11:32 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گرجستان، به دلیل حضور روسیه، در نشست تهران شرکت نکرد

وزارت خارجه گرجستان اعلام کرد که در نشست فرمت ۳+۳ شرکت نکرده و هرگز شرکت نخواهد کرد.

سیاست شرق _ وزارت خارجه گرجستان اعلام کرده بود که این کشور، به دلیل حضور روسیه در نشست تهران شرکت نخواهد کرد.

در نشست موسوم به “فرمت ۳+۳” که روز دوشنبه در تهران برگزار شد، وزرای خارجه ایران، روسیه، آذربایجان و ارمنستان، ترکیه و روسیه حضور داشتند، ولی وزیرخارجه گرجستان، در این نشست شرکت نکرد.

وزارت خارجه گرجستان پیش از این گفته بود که گرجستان در نشست فرمت مذکور شرکت نکرده و هرگز نیز شرکت نخواهد کرد.

پس از مناقشه قره باغ کوهستانی، منطقه ای محصور در خشکی در جنوب غربی آذربایجان در نزدیکی مرز جنوب شرقی ارمنستان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سال ۲٠۲٠ ایده راه اندازی یک پلت فرم شش کشوری را مطرح کرد که شامل همکاری ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، روسیه و ایران به منظور برقراری ثبات و صلح در منطقه است.

گرجستان و روسیه روابط دیپلماتیک خود را پس از جنگ روسیه و گرجستان در سال ۲٠٠۸، به حالت تعلیق درآوردند. با این حال، دو کشور از سال ۲٠۱۳ در دولت رویای گرجستان به گفتگوهای تجاری و اقتصادی با گفتگوهای غیررسمی گرجستان و روسیه ادامه داده اند، ولی به دلیل تلاش تفلیس برای پیوستن به اتحادیه اروپا و حمایت از اوکراین، تنش ها با مسکو، همچنان برقرار است.

این در حالی است که، همکاری های دفاعی و امنیتی گرجستان و امریکا ، رو به افزایش است.


در ۱۹ اکتبر
 2000، پارلمان گرجستان پروتکل الحاقی به موافقتنامه وضعیت نیروها (SOFA) را بین کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و سایر کشورهای شرکت کننده در برنامه مشارکت برای صلح تصویب کرد، که گامی برای نزدیک تر شدن به ناتو بود.

در نشست ۱٠ دسامبر ۲٠۲۱ نیز، معاونان وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ایران و ترکیه در مسکو حضور داشتند. نمایندگان این پنج کشور اعلام کردند که درها به روی گرجستان باز است.

روسیه و گرجستان، به دلیل جنگ ۲٠٠۸ و حمایت مسکو از جدایی طلبان آبخازیا و استیای جنوبی، همچنان روابط حسنه ای ندارند و به حالت تعلیق قرار دارد.

جنگ پنج روزه در اوت ۲٠٠۸ منجر به جدایی مناطق خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی توسط روسیه شد و متعاقباً این دو به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شدند.

با این حال، واردات گرجستان از روسیه، به رغم تجربه های مختلف بر این کشور، رشد داشته است. واردات اصلی گرجستان از روسیه نفت، محصولات نفتی فرآوری شده، زغال سنگ و آرد هستند که با رشد چشمگیری همراه بوده ­اند.

واردات گندم پیچیده ­تر است، چرا که۹۰ درصد آرد گندم مصرفی در گرجستان از روسیه وارد می شود.

گرجستان، از معدود کشورهای جدا شده از شوروی سابق است که، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »