... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - 8:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

بحران غزه؛ اختلاف نظر شولتس و اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک

اردوغان: ما از ۱۳ هزار کودک و زن و  افراد سالخورده که کشته شده‌اند صحبت می‌کنیم. همه چیز در غزه با خاک یکسان شده است.

سیاست شرق _ سفر رئیس جمهور ترکیه به برلین و دیدار او با رهبران آلمان، از ابتدا مناقشه‌برانگیز تلقی‌ می‌شد. در کنفرانس مشترک مطبوعاتی اردوغان با شولتس، صدراعظم آلمان، وی ضمن حمله دوباره به اسرائیل، خواهان آتش‌بس‌ بشردوستانه شد.

به نقل از رسانه های آلمانی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعد از ظهر روز جمعه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) در کاخ بلوو در برلین مورد استقبال فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان قرار گرفت. او ساعاتی بعد با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز دیدار کرد.

این اولین سفراردوغان به آلمان، پس از نزدیک به چهار سال است و قرار است.

رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری پس از مذاکره با اولاف شوشتر، خواستار همکاری همه کشورها برای یک آتش‌بس بشردوستانه شد. 

اردوغان در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی با شولتس، ضمن انتقاد شدید دوباره از اسرائیل گفت: «ما از ۱۳ هزار کودک و زن و  افراد سالخورده که کشته شده‌اند صحبت می‌کنیم. همه چیز در غزه با خاک یکسان شده است.»

او با تاکید بر لزوم آتش‌بس بشر دوستانه گفت: «اگر آلمان و ترکیه بتوانند مشترکاَ چنین آتش‌بسی را به جریان بیاندازند، این شانس وجود دارد که منطقه از این حلقه آتش رهایی یابد. هر کس باید به سهم خود برای یک صلح پایدار تلاش کند.»

اولاف شولتس در واکنش به سخنان اردوغان بر حق اسرائیل در دفاع از خود تأکید کرد. او گفت: «موجودیت اسرائیل برای ما قطعی و غیرقابل مناقشه است.» وی در ادامه مدعی شد که اسراییل به لحاظ حقوق بین‌الملل حق دارد که از خود دفاع کند.

او خطاب به اردوغان تصریح کرد که “این راز سر به مهری نیست که ما در باره مناقشه کنونی در خاورمیانه مواضع متفاوت و بعضا بسیار هم متفاوتی داریم، ولی هر دو از خطر گسترش جنگ به کل خاورمیانه نگرانیم.»

شولتس سپس بر برابری ارزش جان انسان‌ها تأکید کرد و گفت که رنج مردم عادی فلسطینی نیز برای دولت آلمان ناراحت‌کننده است. او گفت‌وگوهایش با اردوغان را معطوف به بررسی راه‌های ممانعت از بالاگرفتن دامنه تنش به کل منطقه توصیف کرد.

فرانک اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان در دیدار با رجب طیب اردوغان

حدود ۲۸۰۰ افسر پلیس برای حفظ نظم در پایتخت، در جریان سفر اردوغان به برلین، مستقر شده‌اند.

به گزارش رسانه های آلمانی، این دیدار به دلیل حملات لفظی تند اردوغان علیه اسرائیل از آغاز جنگ غزه، بحث برانگیز شده بود.

رجب طیب اردوغان اواخر هفته گذشته گفته بود که اسرائیل در تلاش است تا “دولتی بسازد که تاریخ آن تنها به ۷۵ سال پیش بازمی‌گردد و مشروعیت آن توسط فاشیسم خود این دولت زیر سوال رفته است.”

به همین دلیل در آلمان، قبل از سفر وی، برخی خواهان لغو سفر اردوغان به برلین شدند، ولی دولت استدلالش این بود که با توجه به اهمیت نقش این کشور در معادلات و مناقشات قفقاز، جنگ روسیه علیه اوکراین، بحث‌های درون ناتو و همچنین بحث ورود پناهجویان به اروپا لغو این سفر به صلاح نیست و گفت‌وگو با اردوغان مثبت‌تر از لغو سفر اوست.

انتهای پبام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »