... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 2:43 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کیودو: توافق اولیه ژاپن، چین و کره جنوبی برای ترتیب دادن نشست سران

دیپلمات‌های ارشد ژاپن، کره جنوبی و چین، روز یکشنبه، در بوسان کره جنوبی، توافق کردند که تلاش‌های خود را برای ترتیب دادن نشست سران سه کشور را در اولین زمان ممکن، در طی چهار سال اخیر، تسریع کنند.
  وزیر امور خارجه ژاپن،خانم یوکو کامیکاوا؛ وزیر امور خارجه کره جنوبی،آقای پارک جین و دیپلمات ارشد چین، وانگ یی، قبل از مذاکرات در بوسان، کره جنوبی، در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳، عکس می گیرند. (کیودو)

سیاست شرق _ خانم «یوکو کامیکاوا»، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که دیپلمات‌های ارشد ژاپن، کره جنوبی و چین، روز یکشنبه، در بوسان کره جنوبی، توافق کردند که تلاش‌های خود را برای ترتیب دادن نشست سران سه کشور را در اولین زمان ممکن، در طی چهار سال اخیر، تسریع کنند.

به نقل از کیودو ژاپن، کامیکاوا همچنین به خبرنگاران گفت که هر سه دیپلمات، درباره پرتاب ماهواره جاسوسی اخیر کره شمالی گفتگو کردند و او از چین که نفوذ اقتصادی قابل توجهی بر پیونگ یانگ دارد، خواست تا در رسیدگی به برنامه موشکی این کشور و ربوده شدن اتباع ژاپنی در گذشته نقش ایفا کند.

همه گیری بیماری کووید-۱۹ و روابط تیره دوجانبه بر سر اختلافات تاریخی و سرزمینی، این سه کشور را از برگزاری مذاکرات از زمان آخرین اجلاس رهبران در دسامبر ۲۰۱۹ و نشست مستقیم وزیران خارجه در آگوست همان سال، هر دو در چین، باز داشته است.

این نشست چند روز پس از پرتاب ماهواره پیونگ یانگ با استفاده از فناوری ممنوعه موشک های بالستیک برگزار شد که باعث محکومیت ژاپن و کره جنوبی شد. چین از انتقاد از پرتاب این ماهواره، خودداری نموده است.

وزیرخارجه کره جنوبی نیز در آغاز مذاکرات اعلام کرد که ثبات در شبه جزیره کره “پیش نیاز صلح و رفاه” منطقه است. وی به خبرنگاران گفت که سه وزیر توافق کردند که برای حل و فصل موضوع هسته ای کره شمالی به ارتباطات در همه سطوح ادامه دهند.

وانگ از چین نیز گفت که پکن آماده همکاری با توکیو و سئول و همکاری سه جانبه در مسیر صحیح است و به دنبال توسعه سالم و پایدار منطقه است.  هر سه وزیرخارجه، سخنان افتتاحیه را، در حضور خبرنگاران بیان کردند.

پیش از مذاکرات سه جانبه وزیران، روزنامه گلوبال تایمز، یک نشریه وابسته به حزب حاکم کمونیست چین، در سرمقاله روز شنبه خود، نسبت به تقویت روابط امنیتی بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی هشدار داد و از توکیو و سئول خواست تا “استقلال استراتژیک بیشتری را نشان دهند. “

به گفته منابع دیپلماتیک، وانگ ئی، وزیر امورخارجه چین، از کنفرانس مطبوعاتی مشترک و شامی که در ابتدا برای این سه وزیر برنامه ریزی شده بود صرف نظر کرد، که منعکس کننده موضع محتاطانه پکن در قبال این دو همسایه، که هر دو متحد امنیتی ایالات متحده هستند، می باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »